Fredsloppet i Åmål

🇵🇸🕊Fredsloppet i Åmål med stort engagemang från civilsamhället och flertalet organisationer. Tack till alla som arrangerade och deltog i denna viktiga dag. 🇵🇸🕊
Löpare i alla åldrar, demonstrationståg, tal, sång, prisutdelning, mat och hantverk – för ett fritt Palestina.
Tal framfördes av Lolia Najami, Åmålsbo med rötter i Haifa, Alaa Zyoud, Palestinier från Jenin, Mikaela Del Valle, distriktsordförande Ung Vänster Älvsborg, Ida Hildingsson, distriktsordförande Vänsterpartiet Fyrbodal.  Peter Tornborg framförde sång och Felix Falk var konferencier.
Ida Hildingsson som talade för Vänsterpartiet Fyrbodal framförde:
”Tack för att ni har kommit hit idag och står upp för det palestinska folket.  Speciellt I tider som dessa när vi befinner oss i ett moraliskt förfall.
Vi står här idag, snart ett år efter att folkmordet inleddes och efter 76 år av ockupation.
Under snart ett år har vi bevittnat ofattbara grymheter: barn som dödats, sjukhus som bombats och en befolkning som fördrivs och som hålls instängd i världens största utomhusfängelse, utan tillgång till de mest grundläggande mänskliga rättigheterna. Vi befinner oss mitt i ett moraliskt haveri, där det internationella samfundet gång på gång har misslyckats att agera för att stoppa detta våld, och där våra makthavare förblir tysta eller, ännu värre, aktivt bidrar till att upprätthålla detta förtryck.
I dagarna har Israel också eskalerat sitt angreppskrig med att utföra terroristattacker i Libanon. Vart är omvärldens fördömande?
Vi bevittnar inte bara ett folkmord, utan också en aggressiv expansion som hotar hela regionen. Världens länder, inklusive Sverige, har misslyckats med att agera. Vi befinner oss i ett tillstånd där förtrycket och våldet normaliseras medan makthavare väljer att se åt andra hållet.
Sveriges regering har valt att inte bara stå vid sidlinjen utan också aktivt förhindra humanitära insatser. När vi ser bilderna på krigsskadade barn från Gaza – barn som har förlorat sina familjer, sina hem, sina kroppsdelar och är brännskadade – får vi veta att den svenska regeringen har sagt nej till att ta emot dem för vård. Hur kan vi, ett land som påstår sig stå för mänskliga rättigheter, vända ryggen åt dessa barn? Det är inte bara ett politiskt misslyckande, det är ett moraliskt svek.
Vänsterpartiet kräver att regeringen inte bara öppnar sina sjukhus för Gazas barn, utan också att den driver på för ett slut på ockupationen och våldet mot det palestinska folket.
Svenska media bär också ett tungt ansvar. De väljer att kalla folkmordet för en ”konflikt”, de beskriver våldet som ”övergrepp på båda sidor”, som om det fanns någon symmetri mellan en ockupationsmakt och ett förtryckt folk. Denna förvridna bild bidrar till att avhumanisera palestinierna och till att normalisera deras lidande. Media och högerpartierna har till och med gått så långt att de anklagar palestinarörelsen för att vara terrorister och antisemiter. Men det är så fel det bara kan bli!
För låt oss inte tydliggöra: vi är här som antisionister, inte som antisemiter. Vi kämpar mot sionismen, en kolonial rasistisk ideologi som rättfärdigar förtryck och etnisk rensning, men vår kamp är aldrig riktad mot judar. Vi står upp för mänskliga rättigheter, mot all form av rasism, inklusive antisemitism. Denna skillnad är avgörande, och vi låter inte dem som vill tysta oss blanda samman våra krav på rättvisa med hat mot någon religiös eller etnisk grupp.
Men när trycket blir för stort, när vår rörelse växer sig starkare och starkare, är det då vi blir angripna. För de vet att vi är en rörelse för rättvisa och frihet. Och de vet att när Palestina en dag befrias, då dröjer det inte länge förrän resten av världens förtryckta folk följer efter. Vår kamp handlar inte bara om Palestina. Vi ska vara med och bryta ner kapitalismen och kolonialismens tankegångar över hela världen. Först Palestina, sedan resten av världen.
Vänsterpartiet Fyrbodal är en del av Palestina-rörelsen och vi kommer att intensifiera vårt arbete mot folkmordet i Gaza . Och vi kommer fortsatt stå upp för de Palestinavänner och aktivister som outtröttliga varje vecka demonstrerar och höjer sina röster för ett fritt Palestina.
Sverige, EU och omvärlden måste öka pressen på Israel, det är det som kan få resultat. Vänsterpartiet kräver
☞Omedelbart och permanent eldupphör
☞Obehindrad humanitär hjälp till Gaza
☞Utfärda en internationell arresteringsorder mot Netanyahu
☞Stoppa vapenexporten till Israel och avbryt alla militära kontakter
☞Riv handelsavtalet med Israel
☞Inför ekonomiska sanktioner mot israeliska statsledningen
☞Bojkott av israeliska varor och tjänster med sanktioner på kommunal, regional, nationell och europeisk nivå
☞Ta emot sjuka och skadade från Gaza
☞EU ska ställning för att erkänna Palestina som stat och som fullvärdig medlem i FN
Och vi stödjer Sydafrikas stämning av Israel för folkmord. Omvärlden måste ställa Israels regering till svars.
Folkmordet i Palestina måste upphöra, och det är vår plikt att sätta press på både den svenska regeringen och världssamfundet att agera.
Tiden för att agera är nu. Vi måste stå tillsammans, starkare än någonsin, i kampen för ett fritt Palestina.  Ur förtryck växer motstånd. Först Palestina – sedan resten av världen.
Tack för att ni har kommit hit idag och länge leve den Palestinska motståndskampen!  🇵🇸