Arbetsrätt

En stark arbetsrätt är avgörande

Maktförhållandena på arbetsmarknaden är i grunden ojämlika. Den som köper arbete har per definition mer makt än den som säljer arbete. Arbetsköparen leder och fördelar arbetet, avgör själv vem hen vill anställa och har stora möjligheter att ensidigt bestämma vem som ska sägas upp. Den som säljer sin arbetskraft är, å sin sida, beroende av lönearbete för sin försörjning och befinner sig därmed i underläge.

En stark arbetsrätt är avgörande för löntagarnas trygghet på arbetsmarknaden. Det ger den enskilde arbetstagaren ett grundläggande skydd mot arbetsköparnas godtycke. Samtidigt ger det arbetstagarna en kollektiv styrka gentemot arbetsköparna. Ett starkt anställningsskydd reglerar hur en arbetsgivare får säga upp en anställning. Vid arbetsbrist gäller i utgångspunkten turordning – sist in, först ut – och lagen ger rätt till återanställning. Detta hindrar att arbetsgivaren byter ut en anställd mot en arbetslös. En stark arbetsrättslagstiftning bidrar därmed till att utjämna de ojämlika maktförhållandena mellan arbetstagare och arbetsköpare.

Ovanstående är inledningen till Vänsterpartiets motion ”En arbetsrätt för starka och trygga löntagare”. Motionen är från den Allmänna motionstiden hösten 2023.

Motioner om arbetsrätten behöver skrivas varje år, det sker hela tiden förändringar, mest försämringar. Med Tidö-avtalets partier i regeringsställning är det än mer angeläget att vidtala missförhållanden och att yrka på grundläggande arbetsrättsliga krav.

Den som vill blicka tillbaka – här några tidigare motioner: