En ohållbar klassrumssituation

En ny rapport från Sveriges lärare

Vid kommunfullmäktiges budgetmöte 19 juni yttrade sig företrädare för ett flertal partier om skolan och om budgetanslag för kommande läsår. Debatten bandades och kan ses och avlyssnas på kommunens webb-TV.  [Inspelningen under punkten ”Förslag till mål- och resursplan” är över fem timmar, behandlingen av ”Barn- och utbildningsnämnden” börjar vid ”3 timmar och 25 minuter”.]

Här finns möjlighet att lyssna på lokala skolpolitiker, att  höra hur man uppfattar läget i skolan och vilka slutsatser som landar i vilka budgetyrkanden för de kommande åren. 

I samband med olika seminarier i Almedalen presenterade Sveriges lärare en ny rapport ”En ohållbar klassrumssituation” med underrubriken ”Lärarnas upplevelse av att inte räcka till för alla elever”. 

Rapporten förord avslutas: 

”Den här undersökningen visar att skolan inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Andelen elever som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet är betydligt högre för de som har en NPFdiagnos, har utländsk bakgrund eller har föräldrar som saknar gymnasieutbildning.
Undersökningen visar att det finns skillnader i hur lärarna bedömer möjligheterna att tillgodose elevernas behov givet den socioekonomiska sammansättningen på skolorna. Detta är mycket allvarligt. Om kraftfulla åtgärder för att återupprätta det kompensatoriska uppdraget fortsätter att
utebli, så kommer ännu fler elever att misslyckas i skolan, och klyftan mellan socioekonomiskt starka och svaga grupper att öka.
Det är dags för politikerna att lyssna på oss lärare – vi vet vad som måste göras för att lyfta den svenska skolan. Lärare måste ges möjlighet att ge alla elever den undervisning de behöver.”

Dela den här sidan:

Kopiera länk