Vårdförbundets strejk

Vi stöttar Vårdförbundet och den viktiga striden

Insändaren finns i TTELA och Bohuslänningen:

Vänsterpartiet i Fyrbodal vill uttrycka vårt helhjärtade stöd till Vårdförbundets viktiga strid. Naturligtvis för att ni förtjänar en arbetsmiljö som gör att ni orkar med era jobb på lång sikt, där arbetsplatserna har tillräcklig bemanning och verksamheten inte bygger på övertid. Men även för att er strid också är en strid för alla oss andra. De flesta som arbetar känner igen era problem med underbemanning, krav på övertid och pressade arbetsvillkor. Istället för att anpassa våra liv efter arbetsgivarnas planering behöver vi alla få mer makt över vår arbetstid och våra liv.

Att få livet att gå ihop och hitta balans mellan lönearbete och det obetalda arbetet i hemmet är extra svårt för kvinnor. Vi är alla medvetna om att eftersom arbetet inom vård och omsorg är kvinnodominerat är bättre förutsättningar att få tiden att räcka till extra viktigt. Därför är vi särskilt glada över att ni väckt liv i kravet på kortare arbetstid, ett krav som i många år funnits bland dem som arbetar men som ingen på länge tagit strid för.

Idag står sjukvården inför allvarliga hot med nedskärningar som drabbar både personal och patienter. Det gör er strid för en fungerande vård ännu viktigare och ställer krav på att regeringen ingriper och tillsätter de resurser som behövs. En väl fungerande sjukvård kräver att sjukvården är en väl fungerande arbetsplats för alla som arbetar där.

Vi hoppas att er strejk blir kort och framgångsrik och uppmanar SKR att snarast gå med på Vårdförbundets krav.

Ida Hildingsson,

distriktsordförande Vänsterpartiet Fyrbodal