Angiverilagen

Debatt i riksdagen och manifestion i Göteborg

I fredagens interpellationsdebatt svarade migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) på fyra frågor som hade ställts från ledamöter från C, V och MP.

Niels Paarup-Petersen (C) ställde i sin interpellation ”Plikt att anmäla elever i skolan” en fråga till skolminister Lotta Edholm (L) om hennes tidigare uttalande som skolborgarråd i Stockholm: ”Inga barn ska tvingas stanna hemma vid skolstarten i höst av rädsla för att bli avvisade från Sverige.” Statsrådet var dock inte närvarande under debatten.

Karin Rågsjö (V) riktade sin interpellation ”Anmälningsplikt inom sjukvården” till ansvarigt statsråd Acko Ankarberg Johansson (KD) – sjukvårdsministern var inte närvarande.

Samma gällde för Annika Hirvonen (MP) med interpellationen ”Papperslösa och deras rädsla att söka vård” oxh interpellationen ”Papperslösa barn som lämnar skolan” – migrationsministern (M) tog ordet istället för statsråden från (KD) och (L).

Vänsterpartiets talesperson för migrationspolitiska frågor, riksdagsledamoten Tony Haddou från Göteborg, deltog också i debatten.

Så gjorde även Jessica Rosencrantz (M) – ”låt oss aldrig romantisera skuggsamhället” och Stefan Olsson (M) – ”Det finns inget lagförslag. Det finns en utredning.”

Webb-TV och snabbprotokollet från fredagens debatt är tillgängliga för oss alla.

I morgon, söndag 17 september, ordnas klockan 15:00 på Gustaf Adolfs torg i Göteborg en manifestation: STOPPA ANGIVERILAGEN.

Det är många organisationer och fackförbund som har anslutit. En av talarna är Vänsterpartiets Tony Haddou.