Miljö- och hälsoskyddsnämnden

Nämnden rivstartar

Vi fortsätter efter sommarpausen att slå vakt om öppenhet. Vänsterpartiet finns på plats i de flesta nämnder och styrelser, även i mindre utskott finns ofta någon från Vänsterpartiet med på sammanträdet. Allt som oftast uppstår situationer där våra ledamöter behöver bolla tankar med andra. Tiden kan vara knapp, att invänta nästa medlemsmötet duger sällan.

Vi har sedan något år tillbaka valt den här lösningen: Kallelser och handlingar blir i regel offentliga en vecka innan ett möte, då finns dessa tillgängliga på kommunens hemsida. I samma stund kompletterar vi vår ”Kalender” här på hemsidan.

Där finns en notis vilken dag som vilken nämnd har sammanträde, där finns namn på Vänsterpartiets ledamot och i förekommande fall partiets ersättare. Här finns också en länk till kallelsen och till underlaget för besluten som skall fattas.

Således ett bra tillfälle för någon med intresse för en viss fråga att  ta del av det som finns att ta ställning till. Partimedlem eller sympatisör, våra företrädare är öppna för andras tankar.

Som exempel här ett kommande möte med miljö- och hälsoskyddsnämnden. I Vänsterpartiets ”Kalender” står:

Kommunalt möte – Miljö- och hälsoskyddsnämnden – uppdrag som förtroendevald
augusti 23 @ 14:00 – 17:00

Vår företrädare är Britt-Marie Karlsson som ledamot. (Vänsterpartiets nya ersättare väljs på fullmäktiges septembermöte.) Här kallelsen och några underlag för nämndens sammanträde i augusti.

Öppnar man kallelsen så ser man att det endast är ett fåtal ärenden. Men rubrikerna berättar omgående att nämnden tar en rivstart med några viktiga besked.

• Huvudmannaskap för bidragsansökningar inom förorenade områden.

Det är ingen hemlighet att det precis som i landet i övrigt finns ett antal områden i vår kommun som lider av ett tänk som dominerade på den tiden när miljöfrågor spelade en underordnad roll. Gräv ner! Täck över! Syns det inte, så finns det inte!

I det aktuella ärendet nämns följande:

· Flicksäter sågverk – Flicksäter 3:4
· Vänersborgs Kemiska Tvätt, Kronogatan – Alen 20
· Vic Kemtvätt – Hasseln 20
· Elegans Kemiska Tvätt – Kastanjen 25
· Klädkultur – Plommonträdet 1
· Rekord-Kem – Nässlan 12
· Rödfyr: Nygård – Hol 1:18 mfl
· Rödfyr: Skytteklev – Änden 1:2 mfl
· Takan, småbåtshamn – Gestad-Takan 1:36
· Sikhallsviken, småbåtshamn – Sikhall 1:22
· Vänersborg småbåtshamn – Huvudnäs 2:1
· Grönvik – Småtbåtshamn – Djupedal 2:1 mfl

Det finns statliga bidrag för kommuner som avser att sanera förorenade områden. I maj beslutade nämnden att ansöka om ett bidrag för ”Flicksäter 3:4” och tanken var att samhällsbyggnadsnämnden skulle utses som ”huvudman” för projektet. I juni beslutade samhällsbyggnadsnämnden att avböja önskemålet – ”inte vi, nej tack”. Nu görs ett nytt försök från miljö- och hälsoskyddsnämnden med ett beslutsförslag där kommunfullmäktige ska bestämma.

[Partiets ledamot i kommunstyrelsen, Stefan Kärvling, uppmärksammade tidigare i sin egen blogg ”Kommunens föroreningar”.]

Det andra ärendet som säkerligen väcker intresse hos många kommuninvånare har rubriken

• Principbeslut angående tillsyn av enskilda avlopp.

Vatten och avlopp har funnits med högt uppe på listan under ett antal år i Vänersborg. Här gäller det en mycket aktuell delfråga.

Förslag till beslut
Miljö- och hälsoskyddsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att ta fram en riktlinje som förtydligar den handlingsplan som finns i kommunens Blåplan (VA-planering).

Sammanfattning av ärendet
Förvaltningen bedriver tillsyn över enskilda avlopp i kommunen. Tillsynen är både planerad och händelsestyrd (vid inkomna klagomål) I de fall avloppsanläggningar inte uppfyller lagens krav ställs krav på åtgärd alternativt så utfärdas förbud. Det bedöms dock inte skäligt att ställa
krav på åtgärd av avloppsanläggningen om utbyggnad av kommunalt VA är planerat att påbörjas inom de närmaste åren.
Blåplanen är ett kunskapsunderlag för planering och beslutsfattande. Tidplanen är nu försenad och högst osäker. Ny VA-plan är under framtagande. Förvaltningen får in klagomål på avlopp i berörda områden och inspektion har visat att vissa avloppsanläggningar är ordentligt undermåliga. Förvaltningen önskar vägledning i vad som är nämndens vilja då det gäller enskilda avlopp i berörda områden. Workshop kommer hållas på nämnden.

Vänsterpartiets förtroendevalda välkomnar synpunkter och tankar som kan bidraga till ett bra ställningstagande.

Visserligen är det enklare att i efterhand invända mot och klaga över redan fattade beslut. Men det är så mycket mera värdefullt att komma med förslag och idéer innan nämnden har sitt sammanträde.