Angiverilagen

Dra tillbaka angiverilagen

Tre företrädare för Vänsterpartiet skriver i en debattartikel i Aftonbladet att regeringen borde dra tillbaka förslaget om angiverilag.  Carina Örgård är regionråd i Västra  Götalandsregionen, Marie Brynolfsson är kommunalråd med ansvar för personalfrågor i Göteborgs Stad och Tony Haddou är riksdagsledamot och migrationspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Debattartikeln inleds: ”Regeringen och Sverigedemokraterna vill att offentligt anställda inom välfärden ska anmäla papperslösa. Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället.

Vi kräver att regeringen lyssnar på fackförbunden, den samlade yrkeskåren och civilsamhällets uppmaningar och omedelbart drar tillbaka förslaget om angiverilag.

I debattartikeln skriver man också: ”Sverige ska vara ett land som står upp för människors rättigheter. Barnen ska veta att dom hör hemma i skolan med sina klasskompisar och den som behöver vård ska i trygghet kunna söka det.

I tider av ekonomisk kris och inflation behöver vi en regering som ser till att vi får till en välfärd att lita på och som underlättar välfärdsarbetarnas jobb. Inte en regering som angriper samhällets mest utsatta och kränker våra fri- och rättigheter.