Omvärldsanalys 2024-2026

Bakgrundsmaterial för att kunna förstå

På kommunfullmäktiges kommande sammanträde 14 december väljer ledamöterna vilka förtroendevalda som ska ta plats i nämnder och i kommunstyrelsen mandatperioden 2023-2026. Då bestäms också vilka som ska få uppdragen som ordförande och vice ordförande.

Det råder ingen tvekan. Det är stor skillnad mellan att vara en av de utvalda i något presidium eller att tillhöra de andra. Som vanlig ledamot får man endast en kallelse till något av nämndernas möte tillsammans med en stor bunt utskickade handlingar. Politikerna i presidierna får information direkt, tillgång till förvaltningsledningen, delta i möten med andra presidier och med kommunledningen, finns med på centrala möten i Fyrbodals och i regionens olika nätverk. Det ger i regel ett stort informationsövertag.

Sedan är det en helt annan sak hur enskilda lever upp till uppdraget och förvaltar det särskilda förtroende som knyts till uppdraget att vara ordförande eller att ingå i presidiet.

De andra då? Idag finns många möjligheter för alla förtroendevalda att hålla sig informerade. Den digitala tekniken gör det lätt att komma åt och att tillgodogöra sig underlag långt utöver de handlingar som läggs på bordet inför ett beslut. Men då måste man vara aktiv och helst tillhöra en partiförening som vill veta mer, som vill hålla varandra informerade och som samarbetar regelbundet.

Igår träffade flera av Vänsterpartiets förtroendevalda Anna-Helena Wiechel, utvecklingsledare på kommunstyrelseförvaltningen, som gav oss den information vi hade bett om. Det gäller ett dokument som är tillgänglig på kommunens hemsida: ”Omvärldsanalys 2024-2026”. Vi hade bett om ”handledning” att förstå tanken bakom rapporten och vi ville höra, när och i vilket sammanhang omvärldsanalysen kommer in i kommunpolitikens ”årshjul”. Det kändes mycket bra att fler av oss fick uppleva så mycket engagemang och intresse att vilja bistå förtroendevalda att sätta sig in i pågående processer. Tack för kvällen.

Mötesfria veckor runt årsskiftet ska komma väl till pass, det finns en överflöd att värdefulla lästips i rapportens källhänvisningar.

Förresten, poster som ordförande och vice ordförande fördelas bland fem av kommunens nio partier: S, M, C, KD och L. Fyra partier finns endast på plats för ”övriga”: SD, V, MBP och MP.