Kompensation för elkostnader

Kompensation för höga elkostnader

Nooshi Dadgostar intervjuades på söndag i SR-P1 i lunchekot. Inslaget baseras på en text som Vänsterpartiet publicerade på sin hemsida: ”Höj elpriskompensationen för de hushåll och företag som drabbas”.

Vänsterpartiet kritiserar att regeringens förslag ”blir i hög utsträckning en subvention till redan mycket lönsamma företag eller välbeställda hushåll.”

Vänsterpartiet utvecklar på tre punkter ett annat förslag:

• Prioritera de företag som faktiskt behöver stödet
  • Prioritera vanliga hushåll, inte de mycket välbeställda
  • Höj stödet

Vänsterpartiets förslag avslutas:

Inte dyrare
Vänsterpartiets förslag ger mer till vanliga hushåll men är inte dyrare än förslaget från regeringen – tvärtom. På totalen kommer det framför allt ske en omfördelning av elstödet, det vill säga en betydligt större andel kommer gå till hushåll som faktiskt stått för kostnaden när elpriserna skenat. Trots vår kraftiga höjning av stödet till hushållen är det dock sannolikt att vårt förslag, som är mer i linje med EU:s intentioner samt mer ekonomiskt rationellt och rättvist, sannolikt kommer kosta betydligt mindre än regeringens förslag. Regeringens förslag är i huvudsak inte ett elstöd, utan dolda subventioner till ett redan mycket lönsamt näringsliv.