Är väl bara en miljon

Det finns ett rullande årshjul i kommunens beslutsprocess. I början av varje år brukar det finnas en ansökan från Fyrstads Flygplats AB (FFAB) om verksamhetsstöd.

Fördelningen mellan kommunerna som ger stöd till FFAB gör att ett kommande beslut i kommunstyrelsen förmodligen är kring en miljon kronor för 2022. 

När beslutet togs för 2021, så yrkade M och SD bifall. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Medborgarpartiet deltog inte i beslutet – en markering således. Och nu 2022?

Under tiden pågår ett intensivt arbete på infrastukturdepartementet. Den 20 december var det deadline för alla som ville besvara remissbegäran kring rapporten ”Bromma flygplats – underlag för avveckling av drift och verksamhet”. 

På regeringens hemsida registrerades 106 inkomna yttranden, samtliga kan öppnas och läsas där.

Trollhättans stad hade fått inbjudan att yttra sig. På två sidor uttryckte Trollhättan det som också skrevs i ett övervägande antal remissvar:

  • Intresset för ”bästa möjliga tillgänglighet och förutsättningar” för resor Fyrstad-Stockholm är stort
  • Om Arlanda skall bli alternativ, behöver en rad åtgärder ske först

Motståndet mot en nedläggning av Bromma är inte längre lika framträdande som för en tid sedan. Nackdelen med Arlanda ”långt utanför Stockholm” fångas upp i åtskilliga tankar om vilka förändringar och förbättringar som borde göras. Det gäller ju bland annat den närmast obegripliga prisskillnaden för resor mellan Bromma resp Arlanda in till möteslokalen i Stockholms innerstad. 

För flygtrafiken från Trollhättan kommer det att vara avgörande vilka slottider som kan erbjudas på Arlanda. Blir det plats för landning först samtidigt som morgontåget rullar in i Stockholms Central? Eller senare? Då kommer det inte finnas något intresse  att återuppta kommersiellt flyg härifrån till Stockholm.

Inget är sagt än om S-regeringen avser att lägga en proposition under våren 2022. 

Dela den här sidan:

Kopiera länk