Om det inte ville sig, hur får man stöd?
Sista sammanträdet för i år med direktionen i Kunskapsförbundet. Tanken var att ledamöterna skulle träffas ”på riktigt” men det fick ändras igen – ”på distans” ännu en gång.
Här några anmärkningar kring två av ärenden:
- Sammanhållen utbildning inom vuxenutbildningen
- Kvalitetsrapport 2021, information
Hur ser samhället på någon som inte har lyckats slutföra utbildningen i skolan ”som alla andra”? En omöjlig fråga för att kunna ge ett enkelt och rättvisande svar. Skolan? Grundskolan eller gymnasieskolan? ”Slutföra”? ”Alla andra”?
Ordet ”skolplikt” kan man slå upp på Wikipedia. Idag avses grundskolan och har man fyllt 18 så upphör skolplikten. Lagstiftningen har alltid legat efter kraven som växt fram i samhället.
För idag är det annat som avses med ”lyckas med som alla andra”:
- Slutförda hela tre årskurser på gymnasieskolan
- Gärna betyg i alla ämnen
- Gymnasieexamen
Något som det ska finnas ”papper på” vid ett anställningssamtal. Risken är annars att inte ens bli kallad – om, ja om man inte har ett eget kontaktnät.
Så tillkommer ”gärna höga betyg” om det är frågan om att komma in på nästa utbildning, som en av många sökande till eftertraktade utbildningsplatser.
”Som alla andra” lyckas inte var och en. Något stämde inte med skolan. Det kunde ha varit mycket annat som inverkade under skoltiden. Tack och lov kommer insikten att det är samhällets skyldighet att erbjuda våra ungdomar en andra chans, en annan väg att nå fram. Och fler och fler inser också att samhället tjänar på att inte låta någon köra fast redan i unga år – men hur ska stödet utformas?
För ärendet ”Sammanhållen utbildning” finns inget utskick med, information lämnas vid sammanträdet. Men visst kan ledamöterna och alla med intresse för en angelägen fråga förbereda sig:
Information på förbundets hemsida – grundläggande nivå och gymnasial nivå.
Sedan finns även närbesläktade utbildningar som Skolverket informerar om.
Inte att glömma att det pågår ett arbete kring ”En sammanhållen utbildning för nyanlända som har utbildningsplikt”.
Sedan skall förbundets ledamöter få information kring Kvalitetsrapporten 2021 [Obs: stor fil, tar lite tid att ladda ner]. Förbundet utmärker sig på flera sätt: Det som fungerar det håller man fast vid – och utvecklar vidare. Varje år sammanfattar Kvalitetsrapporten läget, här finns berättelsen om skolans vardag, om sådant man lyckades med och annat som blev långt ifrån vad man hoppades nå. En sällan förekommande ärlighet i rapporteringen. Skolans värld har tagit en förskräcklig vändning när allt och alla anmodas att bara berätta ”positivt”. Jakten på elever, elever som för med sig ”elevpengen”, har lett till skönmålning och en marknadsföring utan dess like.
Visst påverkas Kunskapsförbundet i högsta grad av marknadsskolan! Då är det extra viktigt att få ett dokument som öppet och ärligt redovisar hur mycket som återstår att göra för att komma lite närmare målsättningen: Tillsammans blir vi så mycket vi kan.