Är det sommar så är det ….

När Almedalen är över så blir det paus. Nästan helt … Innan det sätter fart igen i augusti.

Hur gör tidningar som ändå kommer ut, året runt, sex eller sju dagar i veckan? På något sätt fylls spalterna, inköpt material räcker långt när lokala skribenter vilar ut vid badstranden.

Då spelar det nästan ingen roll var i landet man semestrar, lokala tidningar använder sig av ”byråer” och saluför samma budskap här hemma som nere i Skåne eller på någon ort i Norrland. Just nu är det ledarskribenten Naomi Abramowicz, som undertecknar ”liberal skribent” och som sprider sina tankar via Liberala Nyhetsbyrån.

Häromdagen införde TTELA ”Ingen vinner på Vänsterns vinsthat” under rubriken LEDARE, andra tidningar valde den mer diskreta beteckningen ”krönikör”, några valde att erbjuda texten som ”debatt”. Idag har TTELA samma skribent som LEDARE, denna gång med rubriken: ”Tragedin med extremvänsterns våldsromantik”. Andra tidningar landet runt har samma artikel, rubriken kan vara ändrad.

Det är inte lätt att bestämma sig om man ska skratta eller gråta, när man funderar över hur sommarvikarien på tidningsredaktionen tänker när texterna släpps fram.

För den som vill skratta kan vi erbjuda att gå till YouTube och titta på den kritiserade filmsnutten som Naomi Abramowicz har som utgångspunkt för sin betraktelse (se länken längst ner).

För den som vill gråta har vi inget att erbjuda.

För den som vill tänka lite längre kan vi erbjuda en text av Ali Esbati som finns med i boken ”Att förstå för att förändra – socialistiska strategier för 2000-talet”, utgiven av CMS, Centrum för marxistiska samhällsstudier. I kapitlet ”Nedslag i debatten om ideologiproduktion” beskriver Ali Esbati sammanhanget mellan medierna, skribenterna, nyhetsbyråer och Timbro (som Abramowicz åberopar) och SAF resp Svenskt Näringsliv (se avsnitt III ”Timbros metod”).

Länken till YouTube-filmen: www.youtube.com/watch?v=jwgrNDK1FIg

Dela den här sidan:

Kopiera länk