”Vi vill inte ha euron”

Jonas Sjöstedt försöker verkligen att förklara – för nog är det så att en och annan medborgare går med tanken ”någon gång måste jag försöka förstå hur allt det där hänger ihop” och om det ”betyder något för mig personligen”.
DET DÄR – det där med Euron, hur det har blivit ett sådant jätteproblem och varför det uppenbarligen berör i högsta grad var och en, även att vi har sagt att vi i Sverige inte ska ha Euron som vår valuta.
Jonas har skrivit en rad debattartiklar, idag i vår lokala tidning TTELA.  Jonas debatterar frågan i riksdagen, nu senast i fredags i förra veckan. Finansminister Anders Borg var frågorna ställt till – och det är skönt att se hur Anders Borg ändrar tonen under debattens gång.  Först ett rabblande i stil med ”måste du ta min tid med dina frågor?”, sedan klart mera sakligt och i slutet lyckas Anders Borg med nöd och näppe att avsluta debatten utan att ha svarat på frågan som Jonas flera gånger upprepar. Om du vill se och lyssna på debatten kan du också bevittna hur Carl B Hamilton (FP) gör ett försök att undervisa Jonas Sjöstedt om innebörden i begreppet ”solidaritet”.
Jonas tillhör inte skaran politiker som ”först nu” har kommit med frågetecken kring Euron, läs gärna ett inlägg från februari 2011. Vill du fördjupa dig i frågorna kan du läsa hela skriften EURO-KRISEN & Vänsterns svar.