Arena Vänersborg

Surt sa räven

En centerpartist vid namn Per Olov Blom känd för, ja vadå egentligen, att vara påhejare av Arena Vänersborg eller invigningsminglare kanske, har i TTELA gett sin syn på Vänersborgarnas val.

Medborgare har både rättigheter och skyldighe­ter. Till rättigheterna hör yttrandefrihet och att fritt få rösta på det parti man sympatiserar med. Till skyl­digheterna hör att ta ansvar för det man gör och säger, även vad man lägger sin röst på. Resultatet av kommun­valet i Vänersborg bäddar för fyra år av politiskt kaos.

Ett främlingsfientligtparti byggt på rena fördomar och ett populistiskt parti med en ansvarslös överbudspolitik har röstats in. Ett utpräglat missnöjes­parti (åtminstone i Väners­borg) med destruktiv kritik­lust har mer än fördubblat sitt röstantal.

Det skapar en mycket svår situation för att bilda en kreativ och ansvarsfull politisk ledning för Väners­borgs kommun.

Vem eller vilka vill ta på sig den svåra uppgiften att göra något bra av detta pinsamma valresultat? Långsiktigt hållbara lösningar kräver ibland kortsiktiga uppoffringar. Men alltför många medbor­gare ser till egna kortsiktiga vinster och bestraffar de politiker som vågar satsa på långsiktigt kloka lösningar.

PER OLOV BLOM

Samtidigt som Per Olov Blom dömde ut Vänersborgarnas val borde han kanske ha berättat lite om sin hustru Kerstins roll i  Arena Vänersborg.

_____

En vänsterpartist vid namn Jonas Sjöstedt, kanske något mer känd än Per Olov Blom, har på sin blogg gett sin syn på Vänersborgarnas val.

I Vänersborg ökade Vänsterpartiet med 8,9 % till 15,1 %, ett mycket flott resultat i min gamla hemstad. Vänsterpartiet har varit den enda tydliga oppositionen mot det katastrofala Arenabygget som har kostat kommunen enorma summor och som har kantats av vanskötsel, skandaler och halvkorruption. Men vänsterpartisterna har outröttligt jagat de som har ansvaret för misskötseln och vänt på varenda sten i frågan. Nu kom väljarnas tack.

Ett pinsamt eller flott valresultat?

Att Per Olov Blom väljer i första hand att försvara S+Cs mygelprojekt som långsiktigt kloka lösningar och samtidigt angriper dem som avslöjer vanskötsel och halvkorruption säger en hel del om honom själv.

Surt sa räven när hans parti inte fick väljarnas förtroendet.