Är vi framme vid sista akten?

Vänersborg sätts på kartan! Kommunfullmäktige vägrar ge ansvarsfrihet till en nämnd för att nämnden inte lyckas leva upp till fullmäktiges omöjliga uppdrag. Ska sista akten spelas upp vid kvällens sammanträde? Såklart inte! En riktig såpa innehåller alltid en öppning för en fortsättning. Läs själv vad som föreslås av kommunfullmäktiges presidium.

TTELA är idag i sin nyhetsbevakning inne på fel spår, det vågar vi påstå. Inte riktas anspråk om skadestånd mot vanliga ledamöter i Barn- och ungdomsnämnden. Här finns inte en krona att hämta. Ledarskribenten däremot har hittat rätt bra mycket bättre. Kan man också i viss mån säga när TTELA i ytterligare en artikel låter det bli klart mellan raderna att S och C ledamöter upplever sig ”fel”behandlade.

Men var ska man börja för att beskriva skådespelet?

Kanske i början, i juni 2007: Fullmäktige ger Barn- och ungdomsnämnden i uppdrag att bygga en Arena.  Nämnden hade ingen chans att hantera så stora utmaningar. Men det behövdes inte heller eftersom det var inbyggt i beslutet att lämna uppdraget vidare. Kommunens muskelman axlade uppgiften och tog ledningen i projektstyrelsen. Kommunalråden skulle utgöra kontrollstation, inte kommunstyrelsen i sin helhet.

Sedan gick det mesta snett, det vet vi det här laget.

Nu kräver en offentlig verksamhet att man måste visa upp sina kort inför öppen ridå. Inte så bra för falskspelare som inte också behärskar konsten att trolla. Då försöker man med Svarte Petter.

Kommunfullmäktige noterar att Barn- och ungdomsnämnden har spelat sin roll bra. Levt upp till förväntningarna att inte kunna sköta ett omöjligt uppdrag. Slutsats: ingen ansvarsfrihet.

Muskelmannen lämnade scenen tidigare. Det fanns ett nytt uppdrag, näringslivschef. Kommunalråden är fortfarande övertygade att de inte har gjort något. Visst, men de borde ha gjort mycket. Kommunstyrelsens presidie hade uppdraget att kontrollera, utöva övergripande uppsikt. Varför missköttes den uppgiften? De går fria eftersom fullmäktige nu beviljar ansvarsfrihet för kommunalråden.

Vill du tjuvläsa manuskriptet för ”sista akten”? Varsågod, så här är det tänkt:

Barn- och ungdomsnämndens ledamöter vägras ansvarsfrihet. Ska inte få spela med mera för den här gången. Nästan undantagslöst skall alla som nyss vägrats ansvarsfrihet återkomma vid höstens val. Se för dig själv, hur listorna ser ut för alla partier i Vänersborg. Spelets förlorare högst uppe hos det ena parti, en annan förlorare på nästhögsta platsen i ett annat parti.

Kommunstyrelsen övertar Barn- och ungdomsnämndens ansvarsområde, men innan dess ska denna nämnd yttra sig om förslaget. Det är en aning komplicerat. Tanken är ju att ”alla” i nämnden skall vägras ansvarsfrihet. Men det betyder inte att nämndens ledamöter har förlorat sina uppdrag, det finns inget sagt om ”entledigat”.  Ledamöter och ersättare från S och C har redan anhållit om att blir entledigade. Resten, hela oppositionen, tidigare sex ledamöter och sex ersättare, tillsammans tolv, är kvar i nämnden och utgör således en nämnd som är beslutsför. Dock har man också tänkt på att täppa till denna lucka, nämnden tvingades i förrgår att ställa in nästa sammanträde i juni. Men hur kan kommunfullmäktige ”remittera frågan” till barn- och ungdomsnämnden när kommunfullmäktige vet att ingen kan svara?

Tja, något litet kvar att ordna upp ikväll. Någon som tänker bevista kvällens övningar i kommunhuset sessionssal? Förvänta dig inga som helst överraskningar, allt avlöper enligt ritningarna.

Kanske upplever dagens kommunledning en överraskning den 19 september, när rösterna har räknats klart i kommunalvalet. Man kan ju alltid hoppas.