Jonas Sjöstedt

Vi förväntar oss ett politiskt inflytande

Det har gått 80 dagar sedan valet och fortfarande har inte Sverige en ny regering. Vänsterpartiet har hela tiden fört fram att valresultatet där vi ingår i det största regeringsunderlaget, de rödgröna, ska respekteras. Vi vill ha en regering utan borgerliga partier, ledd av Stefan Löfven, och ett inflytande för Vänsterpartiet.

Jag förstår om många väljare är besvikna på det skådespel om regeringsmakten som vi sett utspelas under hösten, och som nu går vidare i nya akter när Annie Lööf och Jan Björklund träder in på scenen med sina kravlistor till Stefan Löfven.

Sänkta skatter för dem som tjänar allra mest. Höjda hyror. Sänkta löner.

Det är snart jul och kanske är Lööf och Björklund inspirerade av Ebenezer Scrooge i Dickens Julsaga, eller vad är det annars för pjäs de försöker spela?

Hamlet? Macbeth? Den Girige?

I bästa fall är deras utspel ett tecken på att Centern och Liberalerna nu kan acceptera Stefan Löfven som statsminister, det är på tiden. Det är också att inse valresultatet. Då kan vi se deras kravlistor till Löfven som starten på en förhandling.

Då måste Annie Lööf och Jan Björklund inse att det inte går att tvinga Stefan Löfven att bedriva en politik som ligger till höger om den politik som Fredrik Reinfeldt förde som statsminister.

För det kan väl ändå inte vara så illa att Annie Lööf menar allvar med att inte förhandla om kraven med Stefan Löfven, och bara spelar teater för att få till stånd ett extra val?

Då kan det valet uppkallas efter henne, ”Annie-Lööf-valet”.

Vänsterpartiet vill se en S-ledd regering som driver en politik för jämlikhet och vi har hela tiden varit öppna för att samtala, att förhandla och bidra till att lösa situationen för vi ser ju att vad som behövs nu är politik, inte mer spelande. Det finns en svensk verklighet därute med människor som behöver vettiga politiska beslut, som väntar på en regering som ser till att vi har en välfärd som fungerar.

Familjer med funktionshindrade barn väntar på att LSS-frågan får en värdig lösning.

Arbetare på en allt otryggare arbetsmarknad med allmän visstid, hyvling och delade turer väntar på en politik som står upp för allas rätt till anständiga villkor och löner det går att leva på.

Unga som inte kan flytta hemifrån väntar på att det byggs hyresrätter som de har råd att bo i. Vi behöver en mer human flyktingpolitik som inte splittrar familjer. Vi behöver högre löner i kvinnodominerade yrken i välfärden och en politik som gör att svensk landsbygd kan utvecklas. Vi står inför en klimatkris som kräver kraftfullt agerande för att ställa om hela samhället.

Vänsterpartiet vill se en S-ledd regering som driver en politik för jämlikhet. Vänsterpartiet har de senaste fyra åren fått igenom över 80 reformer för att göra det bättre för vanligt folk och inte gynnar de redan rika. Vi fick igenom höjt underhållsstöd till ensamstående föräldrar, CSN-lån för körkort, gratis mediciner för barn, gratis besök på vårdcentralen för dem över 85, satsning på kvinnojourerna och avdragsrätt för fackföreningsavgiften.

Vänsterpartiet spelar inte teater, vi menar allvar med att driva politik som är bra för vanligt folk. Om en regering bygger på våra mandat så förväntar vi oss politiskt inflytande, men vi börjar inte med att ställa ultimatum och hota. Vi vill att detta ska lyckas.

Vi är ointresserade av en regering som chockhöjer hyrorna så att vanligt folk måste flytta från sina hem eller sänker lönerna för vanliga arbetare.

Vad Sverige behöver är en regering som arbetar för jämlikhet, eftersom det bygger bättre samhällen.

Samhällen som är bra för alla, inte bara några få.

Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet