Vänersborg

Snart på räls igen

En befriande rubrik i morgontidningen: ”Då väntas det politiska styret i Vänersborg bli klart”. TTELA:s nätupplaga hade underrubriken: ”Partierna skulle ha presenteras i går – men det hela sköts upp”.

I pappersupplagan blev rubriken en annan: ”Fortfarande oklart om Vänersborgs styre”. Men av texten framgår det förlösande: ”Vi blev inte riktigt färdiga, vi kunde inte fortsätta i dag (måndag). Det är inget dramatiskt, det ska räknas lite till. Det handlar om fördelningar av poster, säger Kenneth Borgmalm (S), som har hållit i förhandlingarna för sitt partis del.”

Artikeln avslutas än tydligare: ”Kenneth Borgmalm är förhoppningsfull och tror att det inte ska dröja länge innan det blir offentligt vilka som ska ingå. – Jag tror att vi får ihop det på onsdag, säger han.”

Därmed borde det vara klart att punkt 1 och punkt 2 på kallelsen till kommunfullmäktige 21 november inte på nytt behöver utgå, utan att Vänersborgs nya kommunfullmäktige leds av en vald ordförande och två valda vice ordföranden.