Kommunstyrelsen

Full fart – gamla vingar bär än

Vilket möte idag i kommunstyrelsen! Näst sista gången för den ”gamla” besättningen som funnits sedan januari 2014. Vilken debattglädje, vilken glöd! Nu är det helt klart att ett nytt manskap röstas fram först i december, fem dagar före julafton. Ingenting är klart i Vänersborg, motstridiga bud från olika håll – inte ens något nytt presidium för fullmäktige kommer att väljas vid sammanträdet den 21 november.

Inte mindre än sju omröstningar behövdes vid dagens kommunstyrelse.

Den första var en nonsensvotering – en ledamot hade inte lagt märke till att den egna partigruppen hade ändrat uppfattning, det blev 1:14. Förslaget till en ny arbetsordning för kommunfullmäktige gick inte vidare, texten behövde ses över och förbättras på flera punkter.

Demokratiberedningen under kommunfullmäktige ska uppenbarligen leva vidare. Med 9:6 avslogs den borgerliga gruppens förslag att avsluta beredningen, vilket också SD ville göra. Kommunfullmäktige borde dock bestämma en ny uppdragsbeskrivning, det finns förslag vad beredningen skall ägna sig åt och vad som ska läggas över till kommunstyrelsen. Dessutom ska hädanefter endast ledamöter eller ersättare i fullmäktige kunna väljas att ingå i beredningen.

Medborgarpartiets förslag att tillsätta en äldreombudsman   i Vänersborg fick endast bifall från SD – voteringen blev 2:13.

Vänsterpartiet yrkade ”bifall till motionen” när det konstaterades att det man protesterade mot, nämligen att arbetsvillkoren för alla partier inte längre var lika efter flera förändringar, att det under de gångna 18 månader delvis hade blivit tillrättat. Kommunledningen förslag ”nu är det fixat” avslogs med röstsiffrorna 9:6, Vänsterpartiet fick bifall från borgerligt håll och SD.

Vilket öde den moderata motionen ”att prioritera vägar och järnvägar” får möta i kommunfullmäktige är oviss. Nu avslogs motionen med ordförandens utslagsröst, 7:7:1.

Så återstod två omröstningar, båda gällde ärendet ”Anvisningar och tidsplan för arbetet med mål- och resursplan 2020-2022”. Det fanns ett förslag att ändra hela tidsplanen – att komma till budgetbeslut i november istället för i juni. Däremot skulle ”måldiskussionen och målbeslutet” fortsättningsvis ligger kvar innan midsommar. Därmed blev det ytterligare ett yrkande som gällde utöver tidsplanen hela strukturen i det politiskt-strategiska arbetet i kommunen. SD fann sig inte tillrätta med texten i motiveringen för en återremiss och såg sin förlösning i ett tilläggsförslag från kommunledningspartierna. Med röstsiffrorna 9:6 bestämdes först att tidsplanen modell ”som alltid förut” skulle gälla även 2019. Med samma omröstningsresultat gavs sedan uppdrag åt kommundirektören att inleda ett arbete med syfte att undersöka förutsättningarna för att förändra hela upplägget av budgetprocessen inför MRP 2021-2023.

Det blev givande samtal idag, man kan tala om ett givande och tagande runt kommunstyrelsens bord. Skönt att uppleva.

Sammanträdet leddes under större delen av Gunnar Lidell, M, först vid beslutsrundan hade ordförande Marie Dahlin, S, möjlighet att finnas med, tidigare var det legitimt förhinder.