Riksdagsmotion

Försöket duger

Under riksdagens allmänna motionstid brukar bland många nya motioner finnas en och annan som redan tidigare år har lämnats in och blivit avvisat.

Men skam den som ger sig. Även Vänsterpartiet har några motioner som något uppfräschade är inne på andra eller tredje varvet.

En av dessa är motionen  Utökad rösträtt

Tre förslag finns:

Rösträttsåldern: ”Röstberättigad är den som senast på valdagen fyller 18 år.” ”De som fyller 18 år efter valdagen
har inte rösträtt i valet utan måste vänta ytterligare fyra år tills nästa ordinarie val.” ”Vallagen bör ändras så att rösträtten gäller fr.o.m. det år som den enskilde fyller 18 år

Försöksverksamhet med sänkt rösträttsålder: ”Människors vana att rösta grundläggs i unga år, och en fördel med att sänka rösträttsåldern till 16 år är att den genomsnittliga åldern för förstagångsväljare sjunker
från 20 år till 18 år. Det innebär att en majoritet av förstagångsväljarna kommer att rösta för första gången under tiden de går i gymnasiet. ” ”I frågor som rör skola, fritid och samhällsplanering och andra områden som direkt
berör ungas vardag är det både rimligt och önskvärt att unga får inflytande.” ”Det bör införas en försöks-verksamhet, i en eller flera kommuner, med att sänka rösträttsåldern till 16 år vid val till kommunfullmäktige.

Rösträtt för utländska medborgare: ”En av de grundläggande rättigheterna i en parlamentarisk demokrati är rätten att välja sina företrädare i fria och allmänna val. I dag finns det många människor som är permanent bosatta i Sverige och som enbart har möjlighet att påverka sin vardag genom demokratiska val till kommun- och landstingsfullmäktige.” ”Vallagen  bör ändras så att rösträtt till riksdagen följer samma system som rösträtt i kommunalvalen.