Vänersborg

Är allt under kontroll? ​

Valdagen var 9 september.
I 41 dagar har valresultatet varit känt.
Vänsterpartiet fick frågan från Socialdemokraterna: fortsätter ni som opposition eller vill ni annat? Vi svarade: Vi har nu samma avsikt som 2010 och 2014. Vi vill vara del av kommunledningen. Vi blev opposition två gånger, än har vi inte haft någon kontakt utöver att vi svarade på en fråga. Den ställdes för 31 dagar sedan.
Första gången fullmäktige sammanträder är nu på onsdag. Kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, S, har anmält förhinder.
På onsdag ska väljas fullmäktiges ordförande och två vice ordföranden. Valet skjuts till sammanträdet i november. Det finns inga förslag som är förankrade.
En vecka senare, onsdag 31 oktober, har kommunstyrelsen ett extra sammanträde. Budgetförslaget för 2019 ska röstas fram. Fullmäktige avgör sedan i november eller i december.
Ett budgetförslag skall uttrycka kommunens – eller rättare sagt: kommunledningens avsikt hur intäkter och kostnader ska fördelas kommande år.
Det finns ett förslag som blir offentligt 25 oktober, dagen efter fullmäktige. MBL-information och MBL-förhandling har ägt rum. Förslaget kommer från Marie Dahlin. Det lär inte vara avstämt med något annat parti, möjligtvis inte ens med det egna parti.
”Det kan komma ett helt annat förslag”, sade Marie Dahlin om sitt budgetförslag vid budgetberedningens sista möte den 5 oktober.
Sammanfattningsvis: Frågan är fel ställd.
Den rätta frågan är: Är något under kontroll?