MRP 2019

Tiden är knapp

Det största problemet blir den knappa tiden. Det gäller i alla kommuner där valutgången inte banar väg för en tydlig kommunledning.

Senast i november ska två frågor få ett svar genom beslut i de nya fullmäktigeförsamlingarna: Ska kommunalskatten bibehållas eller ändras? Vilket förslag till mål- och resursplanen 2019 får gehör?

Den första frågan måste avgöras innan november månads utgång, den andra kan – om det inte är möjligt under november – tas under december.

Gamla fullmäktige har föreslagit tre sammanträden: 24 oktober, 21 november och 19 december. Det står nya fullmäktige fritt att vid sitt första sammanträde göra ändringar.

Hur kan man bäst beskriva problemet? Nu när alla vet valutgången men ingen vet vilka partier som kommer att leda kommunen, finns en mängd olika lösningar.

Vänersborgs ekonomiska bekymmer är det stora glappet mellan intäkter och verksamhetens kostnader. Kommunens pengar kommer från statens bidrag, de generella och de öronmärkta, specialdestinerade statsbidrag. Ekonomistaben har nog samlat alla pressmeddelanden kring alla vallöften, men vilka har en chans att förverkligas, vilka kommer att omsättas från löfte till riktiga pengar? När landar regeringsbildningen i Stockholm? När kommer budgetbeslutet i riksdagen som avgör statsbidragen till Vänersborg? [Enligt regelverket skall budgetpropositionen läggas senast 15 november.]

Den andra intäktskällan är kommunalskatten. Kommer ingen förstärkning från riksdag och regering, och sänks inte kostnaderna för vår verksamhet – då saknas intäkter motsvarande en höjning av kommunalskatten med en krona.

Det dilemmat måste våra nämnder ta ställning till vid sammanträden nästa vecka, 17 och 20 september. Deras besked är underlag för budgetberedningen som i slutet av september och början av oktober måste sy ihop partiernas olika tankar till ett paket.

Det enda parti som har haft framgång i Vänersborg är Sverigedemokraterna. Deras budgetförslag i riksdagen tillför ingenting, tvärtom förlorar Vänersborg statsbidrag.