Kommunfullmäktige

Kommunledning – finns den?

Kommunfullmäktiges möte ikväll sätter slutpunkten för en trist utveckling. Det blev ju inte alls som det var tänkt. Efter valet 2014 kände Marie Dahlin (S) och Bo Carlsson (C) stor  tillförsikt att kunna leda kommunen under en framgångsrik mandatperiod. Bo Carlsson angav tonen:

”Vi är en majoritet i minoritet. Jag skulle säga att vi är relativt oslagbara i Vänersborgs fullmäktige. För att fälla oss måste Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Moderaterna komma överens och de har inte varit överens många gånger under den gångna mandatperioden.” [TTELA, 2014-10-14]

Det blev inte så. Åtskilliga viktiga omröstningar förlorades, det mesta gled ur händerna.

Det saknades en fast hand, tydliga och klara besked blev sällsynta. Partierna i opposition upplevde en växande frustration och begärde en förändring. Det är så man måste förstå två interpellationer på kvällens ärendelista, den ena från M, den andra från V. Samma irritation kommer också till uttryck i en motion från V som tas upp i kväll.

Oppositionen använder sig av motioner och interpellationer för att påverka politiken i kommunen. Är det ”bråttom”, finns också möjligheten att ställa en ”Fråga” till kommunledningen. En sådan fråga finns också med ikväll, den riktar sig till kommunledningen.

Igår sent på eftermiddagen kom dock helt överraskande beskedet att kommunstyrelsens ordförande, Marie Dahlin, har lämnat återbud för sammanträdet.
Vänersborg har tre kommunalråd – Gunnar Lidell, M, är en av dessa tre, han är oppositionsråd och rimligtvis fel adress när någon begär av kommunledningen att göra rättelser eller förklara varför någon förändring inte kan göras. Men Marie Dahlin och Bo Carlsson utgör väl tillsammans den oslagbara kommunledningen? Vi tillskrev Bo Carlsson för att höra om det är så att han axlar rollen denna kväll. Här hans svar:

Frågan är ställd till KS ordförande därför kan jag ej ta den, inte kommunledning som du skrev till mig.

Hur blir det ikväll? Tja, upprop, sedan genomgång av en handfull ärenden, ingen diskussion, trettio minuter kanske, sedan kvällsfika som avslutning. Välkommen!