Ensamkommande

Flash: Det kom ett svar

Fullmäktige avklarades i rekordtid. 31 minuter! Därmed hade vänsterpartisten Stefan Kärvling fel som vanligt, han hade på sin blogg räknat fram en sammanträdeskostnad på 2200 kronor per minut, men då utgick han ifrån sluttiden 30 minuter!

Det blev nämligen ett svar, ett svar på frågan som Vänsterpartiet ställde om situationen för de ensamkommande ungdomar som migrationsverket hade ”dumpat” på anläggningsboendet Restad Gård i Vänersborg. Kommunstyrelsens andre vice-ordförande Bo Carlsson (C) hade först skrivit: ”Frågan är ställd till KS ordförande därför kan jag ej ta den.” Men någon måste ha påpekat att detta svar inte var hållbart.

Så när Marie Dahlin (S) inte hade möjlighet att närvara vid fullmäktige, så svarade Bo Carlsson från talarstolen: Kommunen är väl medveten – följer utvecklingen hela tiden – vill hitta lösningar – är i samråd med direktionen för Kunskapsförbundet – om man där bedömer det vara möjligt – återstår att lösa frågan i samförstånd med den andra medlemskommunen (Trollhättan).

Vi tackade för svaret, på tisdag sammanträder direktionen – kanske ett steg närmare den lösning som bara MÅSTE vara möjlig, även i Vänersborg.