Bostad

”Bostad, arbete, hälsa”

Söndagskväll – vi var inbjudna till en samlingslokal för ”unga muslimer”. Så stod det på utsidan av paviljongen. Lite äldre ungdomar var det dock vi samtalade med.

Och det gjordes ganska omgående klart att det var svaren på tre frågor som skulle avgöra om några röster skulle läggas på Vänsterpartiet: ”Bostad, arbete, hälsa”.

Samtalet kretsade sedan mest om bostäder. Att överhuvudtaget kunna få en egen lägenhet stod överst. Det fanns en förståelse att man som ”ny i Sverige” inte var ensam om längtan efter eget boende.  Förväntan att kommunen skulle bygga, bygga, bygga var dock stort.

Det är ju något av en överkurs att åskådliggöra varför det tycks behövas så oändlig mycket tålamod att komma framåt. Från att vilja se nya bostäder växa fram till att kunna överlämna nycklarna till hyresgäster som har råd att betala hyran, det är den långa vägen där kommunens politiker endast kan följa med en bit.

Vi lovade dock att göra vad vi kan. Och vi vet att vi har hela Vänsterpartiet bakom oss. Det framkommer överallt där bostadsfrågan diskuteras.

Nu senast när Hyresgästföreningen redovisade partiernas svar på ett antal frågor. Se här:

Hyresgästföreningens sammanfattande kommentar

”Vänsterpartiet har tagit fram en konkret bostadspolitik med tydligt hyresrättsfokus. De ser utmaningen med finansieringsfrågan och försöker lösa den med statliga lån och utökat investeringsstöd. Det tycker vi är bra. Nu vill vi se att förslagen prioriteras i deras budgetarbete.”

Här hela svaret från Vänsterpartiet på alla frågor.