Röd lördag

Bra stämning – fler än någonsin

Näst sista Röda Lördag innan valdagen 9 september!

Den tjugonionde sedan valet 2014! En Röd Lördag där fler partikamrater anslöt än någonsin under dessa fyra år.

I vimlet bland valstugor, borgerliga blåa containrar och backluckeloppisbilar smög vi in vår röda valbyrå.

Erik och Simon, våra musikanter från Göteborg, trivdes utmärkt. Och Elin Segerlind, ettan på Vänsterpartiets riksdagslista i Fyrbodal, konstaterade att våra aktiva kamrater har god kontakt med många här i Vänersborg, vilket gjorde det lätt för henne att hålla i mikrofonen för ett finfint tal.

Sällan ett ”nej, tack!” när vi sträckte fram Vänsterpartiets tidning eller häftet med den lokala valplattformen. Mera ofta: ”Du, jag har redan förtidsröstat – jag har röstat på er!”

Och mängder av samtal om allt som behöver göras när valdagen har varit. Uppenbarligen har vi varit tydliga om vad som ankommer på oss att lösa i kommunpolitiken och vad vi kan notera men inte tar på oss. ”Skriv till riksdagsgruppen då! Tala om för dom att försöka en gång till. Säg att dom inte får ge sig!”

Det som berörde mest måste nämnas: Fadäsen med den olyckliga Gymnasielagen. Migrationsverket har bokstavligen ”dumpat” (förlåt, men det finns inget annat ord) 240 ungdomar på anläggningsboendet Restad Gård. Dessa ungdomar av årskullarna 1998 – 2000 befinner sig i ingenmansland.  Staten (migrationsverket) stänger boende efter boende och koncentrerar sitt arbete till ett fåtal orter, migrationsverket reducerar sin personal så att ingen på Restad Gård kan ställa upp för något som behöver ordnas. Skolorna har inte tagit emot än, alla inväntar Migrationsöverdomstolens utslag. Kommunerna kan inte erbjuda något boende. Alla ungdomar trängs med 2-3 äldre med helt annan bakgrund i ett och samma rum. Föreningarna (Röda Korset, Rädda Barnen, kyrkorna m fl) sliter på alla sina frivilligarbetare som är kvar och som fortfarande orkar. Var är vi, vi alla som sade ”Välkommen!” 2014 och 2015, när asylsökande fortfarande kunde ta sig hela vägen till Sverige. Idag vänder samhället ryggen åt ungdomarna! Vem skulle låta detta ske med sina egna barn, med sina barnbarn?

Här behövs riksdagens nya manskap, här behövs tänkande och handlande människor i vår kommun, det är här i Vänersborg dessa ungdomar befinner sig! Tänk också på detta, när du lägger din valsedel in i kuvertet.