Klimatpolitik

Vänsterpartiet vill införa ett nytt klimatbistånd

Extrema väderhändelser som torka och översvämningar slår redan idag hårt mot människor i stora delar av världen och klimatfrågan är en av de frågor människor bryr sig allra mest om i valrörelsen. Trots att det är den rika delen av världen som står för den största delen av utsläppen är det den fattiga som drabbas hårdast. Vänsterpartiet vill därför se ett nytt klimatbistånd som ska användas till förebyggande klimatåtgärder som motverkar konsekvenserna av de klimatförändringar vi redan ser.

– För oss i Vänsterpartiet är klimatet en ödesfråga. Det är därför vi har den mest ambitiösa miljöpolitiken i riksdagen. I budgetförhandlingarna med regeringen har vi bland annat drivit och fått igenom gratis kollektivtrafik under sommarlovet för unga, vi har räddat viktiga nattåg och vi har satsat på kollektivtrafik i landsbygd. Men när det kommit till vårt förslag om ett nytt klimatbistånd utöver biståndsmålet så har regeringen alltid sagt nej. Klimatmålen måste gå före kortsiktiga vinstintressen och den rika delen av världen måste ta sitt historiska ansvar, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Det nya klimatbiståndet ska bestå av nya additionella medel, det vill säga vara ytterligare medel utöver det utlovade biståndet och trappas upp under tre år. Pengarna kan till exempel användas för omställning till ekologiskt hållbara jordbruk, teknikutveckling eller utbyggnaden av förnybar energi. Vänsterpartiets förslag innebär att det nya klimatbiståndet uppgår till 500 miljoner kronor år 2019, 750 miljoner år 2020 och 1 miljard år 2021.

Läs mer om Vänsterpartiets klimatpolitik