Skolungdom

Vänsterpartiet vill fortsätta den lyckade satsningen på kollektivtrafik för skolungdomar

Vänsterpartiet vill utöka det ekonomiska stödet på avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommaren så att det gäller året runt. Det är en jämlikhetsreform som gör det möjligt att resa även på fritiden oavsett ekonomiska förutsättningar.

– Vi vet att i många hem där man har lite pengar betyder det här väldigt mycket för att barnen ska kunna delta i fritidsaktiviteter och träffa kompisar, säger Jonas Sjöstedt.

Förslaget omfattar årskurserna 6–9 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan samt år 1-3 i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan och gäller kollektivtrafikresor och färdtjänst. Det är en utökning av den reform Vänsterpartiet redan har fått igenom som ger avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet.

I många kommuner får elever gratis busskort eller färdtjänstresor för resor till och från skolan eller skolskjuts beroende på hur lång resväg de har mellan skolan och hemmet. Att köpa busskort eller bekosta färdtjänstresor som gäller även utanför skoltid innebär en stor kostnad för många familjer. Vidare finns det barn och ungdomar som inte omfattas av kommunens regler för gratis skolresor men som ändå har behov av busskort.

– Nu har vi gjort det på sommaren och vi har sett att det fungerar. Det här betyder mycket för jämlikheten och klimatet. Det är sådana reformer som vänstern driver igenom och högern går emot, avslutar Sjöstedt.

Beräknad kostnad för förslaget: 1,32 miljarder kronor per år.