Kommunstyrelsen

Åter till skolan, åter till kommunhuset

Det är veckan då allt är igång igen.

Samtidigt som eleverna går till sina klassrum på onsdag morgon, samlas kommunstyrelsen till höstens första sammanträde. Efter valdagen 9 september är det ju bara kommunfullmäktige som byter manskap tidigt, sista sammanträdet för utgående församling är 10 oktober, första sammanträdet med tillträdande besättning är 24 oktober.

Alla förtroendevalda i nämnder och styrelser sitter ”året ut”, först i januari 2019 tillträder nya representanter för partierna.

Vad är att vänta i kommunstyrelsen nu på onsdag? Som brukligt, vid sista sammanträdet innan valdagen, finns inga kontroversiella ärenden på listan. Utanför kommunhuset, i diverse valdebatter och på lokaltidningens sida för debattartiklar och insändare, förekommer en och annan dispyt i högt tonläge, men inte här inte. Det är lugnt i salen vid några inledande föredragningar, några artiga och nyfikna frågor kanske. Sedan drar man sig tillbaka till fika och därefter till det som kallas för partivisa eller partigruppsvisa överläggningar. Och så avslutas det hela med beslutsomgången, punkt för punkt på ärendelistan.

De tre första ärendena går från kommunstyrelsen vidare till kommunfullmäktige. Vid ”Översyn av krisledningsnämndens reglemente” borde det komma några frågor kring enstaka formuleringar eller någon paragraf.

”Rapporteringen av gynnande beslut” återkommer fyra gånger om året. Här blir tydligt att ett beslut i socialnämnden om någon form av bistånd inte per automatik kan verkställas. I sammanställningen visas att begränsade resurser gör att det kan dröja länge innan den sökande kan få den hjälpen eller det stödet som beslutet ger rätt till.

Punkten ”Fastställande av sammanträdesdagar” är roligt – hur mycket jobb som än läggs ner att placera alla möten rätt i almanackan, så behöver allt som oftast rättelser göras i efterhand.

Alla andra ärenden slutar med ett beslut som tas av kommunstyrelsen, inget behöver välsignas av fullmäktige.

Två punkter gäller Fyrbodals verksamhetsplan för 2019 och finansieringen. Här finns ett bekymmer. Beslutsförslaget är att godkänna förvaltningens yttrande och avge detta yttrande ”som sitt eget”. Det medför att enskilda avvikande synpunkter hamnar i ingemansland. Kommunledningen brukar hävda att ”vi” inte kan ändra en tjänsteskrivelse, vi kan antingen säga ja till beslutsförslaget eller förkasta förslaget. En evig stridsfråga, nästa kommunledning under kommande mandatperiod borde hitta på ett annat sätt att smidigare ge utrymme för annan uppfattning. Och visst finns det synpunkter kring verksamhetsplanen och även om finansieringen. För 2019 är det 34 plus 37, lika med 71 kronor per invånare som står på fakturan för Vänersborgs kommun.

Avsiktsförklaringen Halle- och Hunneberg är ett samarbete mellan tre kommuner, Grästorp, Trollhättan och Vänersborg med alla föreningar som har ”interesse” för bergen. Arbetet tycks börja ta form, flera omsorgsfulla förändringar ska underlätta för alla besökare och gynna turisterna. Kommunstyrelsen anslår för årets projektgruppsarbete 450 000 kronor.

En relikt från tidigare miljöarbete kommer formellt att avslutas. I själva verket har ”miljömålsgruppen” för länge sedan upphört att existera. Städning i kommunhusets korridorer pågår.

Konsumentrådgivaren och skuldrådgivarna får tillfälle att berätta för kommunstyrelsen om verksamheten. Imponerande stora insatser görs, för enskilda betyder det ett oerhört värdefullt stöd. Det arbete som sker i förebyggande syfte bland ungdomar, pensionärer, nyanlända och andra grupper behöver fortsätta. Väntetiderna och köerna av rådsökande är långa.

Sista ärende gäller ”Grön infrastruktur – förslag till regional handlingsplan för Västra Götalands län”. Kommunstyrelsen väntas ställa sig bakom ett yttrande från förvaltningen. Vem som hinner läsa själva utkastet till handlingsplanen återstår att höra. En remissupplaga som kom hit i början av maj skickas till ledamöterna sex dagar innan sammanträdet. Ett underlag på 344 sidor. Hur tänker kommunledningen egentligen? Är det en uppmaning till övriga politiker att överlåta tänkandet åt förvaltningens handläggare helt och hållet? Provocerande och på sin plats att komma med en reaktion.

Och hur går uppropet och omstarten efter en lång sommarpaus i våra skolor? Lika lugnt?