Klokt att vänta – jobba på istället!

Varför jubla nu när det bara återstår veckor tills vi vet om det finns anledning att känna glädje och stolthet över det verkliga resultatet?

Vänsterpartiet kan se tillbaka på en mandatperiod som präglas av några få stora och en mängd mindre framgångar. Nu är vi mitt i valrörelsen och anstränger oss att inte förlora det förtroende vi har skaffat oss, i riket och lokalt i Vänersborg.

Vi borde ta opinionsundersökningar med större lugn och inte utbrista i glädjerop i förtid. Förtidsröstningen börjar den  22 augusti, om mindre än fyra veckor alltså. Till valdagen återstår lite mer än sex veckor.

Opinionsmätningar dyker upp på löpande band, denna vecka var det Skop i Dagens Industri, Novus på SvT och Ipsos som redovisas i Dagens Nyheter. Några säger sig kunna presentera ett fåtal statistiskt säkerställda uppgifter, de flesta siffror är dock inom felmarginalen. Det finns ju en uppsjö av  undersökningar, de flesta kommer varje månad.

En redovisning borde vi ta på större allvar, DN/Ipsos i torsdagens tidning. Här visas tre siffror, för Vänsterpartiet är det 9 procent som i juni-undersökningen uppgav att man skulle rösta på vårt parti om det vore val idag. Men för Vänsterpartiet finns också  ”7” och ”11”. Den låga siffran, det sämsta utfallet, utgörs av ”nuvarande väljare som slutgiltigt bestämt sig eller inte på allvar överväger något annat parti”.

Den höga siffran, 11 procent för Vänsterpartiet, är ”partiets nuvarande väljare plus andra partiers väljare som idag allvarligt överväger att rösta på partiet”.

Vår slutsats borde vara: Visst, 11 procent i riket, tänk hur partiet skulle kunna föra fram vår politik ännu bättre i riksdagen! Såklart, 11 procent lokalt plus dessa extra fem-sex procent Vänsterpartiet i Vänersborg alltid har legat över rikssnittet genom åren!

Det är det vi ska arbeta för under de återstående sex veckorna. Röda Lördagar, utdelning av material, telefonkampanj, valaffischering, deltagande i debatter, finnas tillgängliga, föra samtalet, svara på frågor – dra ut på stan med vår lilla valbyrå! Det kan hjälpa till att ge utdelning. Låt oss inte stanna upp och spilla tid med att stirra på positiva opinionsundersökningar.