Budget 2019

En andningspaus efter några tuffa dagar

I veckan som gick stod budgetberedningens arbete i centrum i kommunhuset. Vänersborg brukar ju fatta beslut om nästa års Mål- och resursplan strax innan midsommar, i motsats till många andra kommuner som slutför processen först i oktober eller i november. Beslutar man sent, så är fördelen att man förfogar över nästan alla relevanta underlag.

Nu är det ett valår och då brukar skillnaden mellan tidigœ och senare upplevas extra tydligt. Det med tanke på att intäktssidan i alla kommuner växer ju fler statliga bidrag som tillkommer. Löften finns det ju gott om, från den sittande regeringen inte minst. Förslagen blev kända bit för bit och bekräftades i vårändringsbudgeten. Där finns en mängd godbitar som gynnar kommunerna under 2018. Antydningar om vad som kan väntas 2019 och framåt finns i den ekonomiska vårpropositionen.

Men hur mycket av det som kommer att förverkligas vet ingen idag. Det är ju först ”på riktigt” när höstpropositionen kommer. Och vem som skriver texterna då, det avgörs den 9 september. Fram till dess är det mesta spekulation, ren ovisshet.

Det finns även andra osäkerheter som gäller alla kommuner och landsting. Vid sidan om statsbidrag är det ju genom kommunalskatten som Vänersborg får sina inkomster.  Och med tanke på prognosen, som kom i mitten av februari, så dämpades optimismen något. Idag, samma dag som budgetberedningen avslutade sina möten med presidierna från alla nämnder, kom ett nytt underlag från SKL. I ingressen står att läsa: ”Jämfört med den prognos vi presenterade i februari (cirkulär 18:5) är skatteunderlagets ökningstakt uppreviderad 2018 till följd av att arbetade timmar har utvecklats starkt under slutet av 2017 och början av 2018.”. Vad det betyder i kronor och ören kommer budgetberedningen att få höra från ekonomistaben vid nästa träff den 3 maj. Därefter är det ett möte till inbokat den 17 maj, innan förslaget går till förhandlingar med facken och till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för beslut.

Budgetberedningens underlag är arbetsmaterial, alltså handlingar som inte i detta skede diarieförs. Men samtliga förvaltningas material och nämnders beslut finns tillgängliga. Och där framgår var problemen framöver finns att söka. De viktigaste är tre:

1. Nämnderna begär resursförstärkningar som totalt är mångdubbelt större än det som beräknas finnas i kommunens plånbok nästa år.
  2. Anvisningarna till nämnderna utfärdades av en kommunledning som befinner sig i minoritet. Nu har det också hänt att ”de egna” i flera nämnder inte heller har gett stöd till kommunstyrelsens ordförande.
  3. Kommunfullmäktige avgör frågan i slutändan. Det är SD som med sina sex mandat kan avgöra. Man vet aldrig vad SD hittar på. Förra veckan hade Ola Wesley, SD, i socialnämnden ett eget förslag som var fullkomligt uppåt väggarna. Fyra dagar senare avstod SD från att rösta i barn- och utbildningsnämnden. Medan alla andra partier trotsade kommunledningen förklarade Ola Wesley: ”Sverigedemokraternas grupp har inte hunnit att ta ställning till detta. Så därför avstår jag att deltaga i beslutet.” Vid samma klockslag biföll representanten från SD i kultur- och fritidsnämnden oppositionens yrkande och fällde kommunledningens förslag. Sedan måste man veta att SD nästan aldrig lyckas ha alla sina platser besatta vid kommunfullmäktiges sammanträden. Så vem kan veta hur tärningen rullar …?

Under tre dagar kan allmänheten träffa samtliga nio partiers representanter på Bomässan i Arenan. Det är högst sannolikt att alla nyfikna som ställer frågan om hur budgetprocessen ska sluta får det ärliga svaret: ”Ingen aning.” Vänsterpartiets företrädare finns i kommunens monter på söndag mellan klockan 14 och 15. Välkomna att samtala med oss. Det kan ju finnas andra frågor vi har ett bättre svar på.