Gratis busskort

Nästan klart – gratisresor för skolungdomar under sommarlovet

Morgondagens lokaltidning TTELA kommer med en nyhetsnotis: ”Skolungdomar reser gratis i sommar”. Man kan läsa bl a följande: ”När regeringen tillsammans med Vänsterpartiet beslutade att sätta undan 350 miljoner kronor för fria resor inom kollektivtrafiken för skolungdomar var tanken att resorna skulle ske inom kommunerna. Men i Västra Götaland tar man det nu ett steg längre.”

Det formella beslutet återstår, kollektivtrafiknämnden sammanträder på onsdag. Till regionens andel av de statliga pengarna, 57 miljoner, lägger regionen ett eget bidrag. ”På så vis kan vi ge samtliga skolungdomar mellan årskurs 6 och årskurs 2 på gymnasiet ett sommarlovskort som ger fria resor i hela regionen, säger Vänsterpartiets Västra Götalands politiska sekreterare Lena Karlsson”, berättar TTELA. Moderaternas pressekreterare i Västra Götaland, Torbjörn Colling, bekräftar att förslaget väntas bli bifallet av samtliga partier i regionen.

I Vänersborg har Vänsterpartiet tre gånger i kommunfullmäktige agerat för att allt ska komma på plats i tid inför sommarlovet 2019. På vår hemsida har vi vid flera tillfällen berättat om alla små steg som har tagits. I ett inlägg framgår förresten att det inte varit frid och fröjd från början, i riksdagen avvisade nämligen Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna regeringens förslag om denna särskilda satsning. Skönt att alla är med på resan nu! Håll tummen fram till onsdag!

[Den som vill veta mer hänvisas till ett pressmeddelande från regeringen som kom idag]