Fyrbodal

Vänsterpartiet Fyrbodal – två fyllda konferensdagar

Vänsterpartiet Fyrbodal samlas lördag och söndag på Ljungskile folkhögskolan.

Först till distriktets årskonferens, nästa dag på distriktets valkonferens.

Från Vänersborg deltar som ombud Kenneth Allblom, Monica Andersson, Eldbjörg Bryntesson, Magnus Kesselmark, Eva Lindgren, Marianne Ramm och Lutz Rininsland.

44 ombud är anmälda från våra 14 kommuner. Större kommuner, mindre kommuner, kommuner där Vänsterpartiet är med och ”styr”, andra där Vänsterpartiet är i opposition. Det är såklart mycket skilda förutsättningar som gäller för våra lokalföreningar. Men nu gäller det att komma fram till en gemensam verksamhetsplan som gäller alla under valåret 2018. Distriktet fastställer också en regionallista (den blåa valsedeln) och en riksdagslista (den gula valsedeln) som ligger framme tillsammans med fjorton olika vita valsedlar i vallokalerna. Kommunlistorna skiljer sig från kommun till kommun, några med många namn, andra med ett mindre antal. För alla valsedlar gäller dock 2018-års-nyhet: Den röda V-loggan pryder alla valsedlar. Då blir det ännu lättare att ta rätt valsedel att stoppa i valurnan.

Förresten, vågar du ta en titt på mångfalden av ”vem med vem” i våra fjorton kommuner? Samarbete mellan S och C i Vänersborg, som inte alla riktigt förstår sig på, ter sig som en västanfläkt om man tittar på andra orter. Det tycks som om S kan tänka sig ett samarbete med (nästan) vilket parti som helst.