Budget 2019

Hur ska det bli den fjärde gången?

En mandatperiod är på fyra år. Alla fyra år är sig dock inte lika. Det märks rätt så bra när man tittar på utfallet av budgetomröstningarna. Det första året präglas av allvarliga försök att stå för sina löften från valrörelsen. År 2 och år 3 levereras många förklaringar till varför det gäller att vara återhållsam, generositet är inte främsta ledstjärnan. Mandatperiodens fjärde och sista år visar partierna upp sig från en annan sida. Många väljargrupper formulerar sina önskemål, inte många avvisas lättfärdigt. På kvällen den 9 september räknas rösterna, då syns vem som har lyckats presentera sig bäst, vem som ansågs vara mest trovärdig i väljarnas ögon.

Det är skillnad mellan kommunerna. Det finns kommuner med tydliga, stabila majoriteter, val efter val. Men inte i Vänersborg. Nästan utan undantag avlöser här partierna, partigrupperna, varandra i rollen som kommunledning. 2010-2014 samlade kommunledningen 20 av 51 röster i fullmäktige, innevarande period är det 22 av 51. Fortfarande finns många kommuner som hittar sina ledningar i endera av blocken. Inte så i Vänersborg. 2002 lämnade Centerpartiet i Vänersborgs kommun samarbetet med de andra allianspartierna. Sedan dess går C hand i hand med S. Socialdemokraterna är fortfarande största parti, med idag 14 mandat. S är dock långt under det man hade 2002 eller 2006, 23 resp 21 mandat. Centerpartiet var efter kommunsammanslagningen länge kommunens andra parti med 13, 12 och 11 mandat. Under alla år tillsammans med S pendlar C mellan 3 och 5 mandat, denna mandatperiod är det 4.

Storleken spelar roll! Vill man få sina budgetförslag accepterade i fullmäktiges slutomröstning, då gäller det att samla flest röster. Det lyckades den av Gunnar Lidell, M, ledda koalitionen med, först 2015, och sedan en andra gång i juni 2016. Den som följde utvecklingen vet hur det kunde bli så. Vänsterpartiet hade med sina sex mandat tagit fram egna förslag. Det var en satsning på verksamhet, främst socialen och utbildningen, som stod överst. Koalitionen ledd av Socialdemokraterna och Marie Dahlin, prioriterade återhållsamhet, att spara, för att minska kostnaden för nya lån som skulle betala investeringar. Vänsterpartiet kunde rösta på sina egna förslag, som nästan undantagslöst hade övertagits av Gunnar Lidells grupp. Det var så det blev majoritet.

2017 fanns tre förslag, alla låg mycket nära varandra. 2017 behövde Vänsterpartiet inte avstå från någon enda punkt i sitt budgetförslag, Marie Dahlins grupp lade fram förslaget vid slutomröstningen och samlade en majoritet.

Allt detta är viktigt att påminna sig om, när nu arbetet med budgeten för 2019 och framåt har kommit i gång. Beslutet växer fram i tre etapper. Först ramsättningen, sedan omröstningen om budgeten i juni och – eftersom det är ett valår – möjligheten till omprövning i november.

Ramsättningen beslutas av kommunstyrelsen 28 februari. Då får alla nämnder veta vilket utrymme som ställs till deras förfogande. Under mars och april sitter sedan förvaltningarna och filar på sina utkast. Senast den 23 april har varje nämnd röstat fram vad som ska skickas ”uppåt”. Då vet vi vilka verksamheter som måste skära ner på volym eller ambitionsnivå, vilka konsekvenser som en klen finansiering för med sig, om utveckling, stagnation eller avveckling kan väntas. Kommunstyrelsen skickar 4 juni ett huvudförslag vidare till kommunfullmäktige, som får sista ordet 20 juni. Nåja, sista ordet? Är det åter ett ledningsbyte i anslutning till valet i september, då kan det mesta ändras i november.

Var står partierna? Vem vill vad? Den som visste! Alla nio partier har haft tillfälle att ta del av underlaget: hur slutade 2017? hur ser det ut just nu i början av 2018? vad bör vi tänka på inför 2019 och framöver? Vilka slutsatser drar vi?

Ekonomistaben vill senast den 16 februari sammanställa svaren som partierna uppmanades att lämna.

Vänsterpartiet har kallat till ett gruppmöte måndag 12 februari. Då vill vi veta av våra förrtroendevalda vilka prioriteringar vi vill göra, då ska våra medlemmar kunna utöva sitt inflytande gentemot våra ledamöter.