Budgetdebatten

Riksdagen öppnar … ja, och?

Pompa och ståt på tisdag, 12 september, när riksdagens nya arbetsår, riksmötet 2017/18, öppnas klockan 14:00.

Redan klockan 11:00 samma dag börjar den allmänna motionstiden som pågår till 5 oktober. Det är den sista allmänna motionstiden innan valet nästa år.

Den allmänna motionstiden pågår normalt från riksmötets början till 15 dagar efter att regeringen lämnat budgetpropositionen till riksdagen. Ledamöterna får under denna tid lämna in motioner om alla frågor som riksdagen kan besluta om. Motioner som lämnas in under den allmänna motionstiden kallas för fristående motioner eller allmänna motioner. En motion kan innehålla ett eller flera förslag, yrkanden.

Fakta om allmänna motionstiden:

2 901 motioner lämnades in hösten 2014.

3 196 motioner lämnades in hösten 2015.

3 409 motioner lämnades in hösten 2016.
Onsdag 20 september överlämnar finansminister Magdalena Andersson regeringens budgetproposition till riksdagen. Den stora debatten med anledning av budgetpropositionens avlämnande börjar klockan 13:00. Debatten direktsänds på webb-tv på riksdagens hemsida.
En annan direktsändning kan följas redan kommande vecka;
Debatt om ensamkommande flyktingbarn
Den 13 september klockan 10.00 hålls en aktuell debatt om situationen för ensamkommande flyktingbarn. Debatten hålls på begäran av Vänsterpartiet. Den kan följas direkt eller i efterhand via riksdagens webb-tv.
Här i Vänersborg för vi en debatt i samma ämne på fullmäktige – en interpellation som Vänsterpartiet riktade till socialnämndens ordförande, Peter Trollgärde (S). I en interpellationsdebatt i fullmäktige kan alla ledamöter sätter sig på talarlistan. I riksdagen finns mycket strikta regler om talartid, hur ofta man får tala, och vem som får tala. En preliminär förteckning finns på den här länken.
Riksdagens debatter kan ses och höras i efterhand, i snabbprotokollet återges redan dagen efter varje ord från varje talare.
Fullmäktiges debatter kan inte ses, däremot sänder lokalradion och det är möjligt att spela in debatten från radiosändningen. I protokollet en vecka senare nämns dock bara att debatten ägde rum, det framgår inte ens vilka som deltagit och inte heller vad som har sagts.
En förändring kan dock vara värd att veta om: Interpellationer brukade ligga sist på fullmäktigekvällen, redaktören från lokaltidningen hade allt som oftast redan lämnat sammanträdet. När fullmäktige sammanträder 20 september i Festsalen i Folkets Hus, så inleds klockan 18:00 kvällen med fyra interpellationer.