Bostadsförsörjning

Inte bakåtsträvande, bara undrande

Det kom en del kommentarer i anslutning till ett tidigare inlägg ”Är det så klokt att skynda på?” Nej, vi är inte bakåtsträvande! Men det finns nog med tankar och frågetecken för att vi inte hänger på när alla ropar: Se möjligheterna, glöm hindren.

Finns det en bostadsbrist i Vänersborg, i vår region? Utan tvekan är svaret ja. Vilken typ av bostäder behövs? I grunden, alla sorter: hyresrätter, bostadsrätter, villor – parhus, grupphus, punkthus, fristående – för ensamstående, för par med och utan barn – för äldre och för yngre. För många spelar dessutom priset på bostaden en stor roll: villapriserna har stigit, att köpa en bostadsrätt och betala en dyr månadsavgift, att se nästan halva månadslönen går åt för hyran i nyproducerade lägenheter.

Byggs det inte i Vänersborg? Görs det inget? Händer inget? Jo, det sker mycket på en gång, det har lossnat ordentligt. Det mesta sker här i centralorten, kommunens andra tätorter såsom Brålanda, Frändefors, Vargön, Väne-Ryr blir knappast delaktiga.

Det byggs, det kan man se på Holmängen, på Korseberg, på Nabbensberg, man har nyss haft inflyttning på Vallgatan/Drottninggatan. Det finns färdiga detaljplaner som nu har vunnit laga kraft efter avslag av alla inkomna överklaganden, för kv Misteln,och för kv Haren. Andra projekt har man kunnat läsa om i lokalpressen.

Kommunfullmäktige ställde sig i juni bakom förslaget till Riktlinjer för bostadsförsörjning. Där finns detaljerade uppgifter om vad som är på gång, vad som kommer därefter och vad som kan bli aktuellt längre fram.

När riktlinjerna klubbades, fanns det med en brasklapp från länsstyrelsen: ”I analysen redovisas ett antal konsekvenser av inte tillgodose bostadsbehovet av bostäder för vissa särskilda grupper. Även om dessa grupper nämns i planen så saknas konkreta förslag på hur Vänersborg ska komma tillrätta med dessa särskilda gruppers behov. Det står att resurser bör avsättas, men inte om det verkligen kommer att ske.” Och länsstyrelsen betonade: ”Flera av målen och riktlinjerna behöver förankras i kommunens kommande översiktsplan.”

Översiktsplanen är på gång, så här står det på kommunbens hemsida”En ny översiktsplan håller på att tas fram i Vänersborgs kommun som kommer att ersätta den tidigare översiktsplanen från 2006. Samråd om översiktsplanen genomfördes i början av 2016. Nu är förslaget omarbetat och just nu pågår en utställning av planförslaget mellan 19 juni och 18 september 2017.  En fördjupad översiktsplan för Vänersborg och Vargöns tätorter är också under framtagande.”

Vi får väl se i vilken utsträckning ovannämnd uppmaning från länsstyrelsen är vägledande när processen med översiktsplanen avslutas.

Sedan är det bara att konstatera att ”hela havet stormar” när det gäller frågor om relationen meden översiktsplanen och detaljplanen. Det finns ett pågående arbete som avrapporteras steg för steg. Det finns väl ingen som vågar vara säker på vad som gäller om något år, Plan- och bygglagen (PBL) ändras titt som tätt. Några önskar en ny PBL i grund och botten, andra välkomnar alla dessa mindre ändringar som görs.

För vårt ställningstagande kring projektet Sanden gäller dock att allt pågående planarbete och all tidskrävande hantering av bygglovsfrågor i Vänersborg inte ska behöva skjutas åt sidan. Invändningen från länsstyrelsen, som vi redovisade i vårt tidigare inlägg ”Är det så klokt att skynda på?”, väger tung.