Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsens aprilmöte

Hur ska man sammanfatta en lång dag med kommunstyrelsen? Mängder av föredragningar, ont om tid för att ställa frågor, i slutet en kortare stund för beslutsrundan som dominerades av ärenden där inget beslut togs. Ordföranden Marie Dahlin, S, fanns inte på plats, Bo Carlsson, C, ersatte. Körschemat, klockan och klubban – det var inte första gången styrelsen upplevde vikariens riktsnören.

I tur och ordning: Hunnebergs Kungajaktmuseum (som förresten funderar över att byta namn),  Vänerhamn, AB Vänersborgsbostäder, Kunskapsförbundet Väst, Vattenpalatset AB, Fastighets AB. Alla dessa bolag som kommunen antingen äger helt eller där Vänersborg är en av flera medlemskommuner. Samma tema för alla: Hur gick det 2016, hur ser det ut idag, vad kan vi förvänta oss framöver? I maj blir det bolagsdag, då träffas man för att raskt gå genom alla ärenden på en dagordning som i stort sett är lika för alla bolagsstämmor. Då gäller det för en ensam politiker utsedd av ”ägaren” Vänersborg att säga ja och amen till alla förslag som finns med på dagordningarna.

Men det fanns fler föredragningar i kommunstyrelsen, innan lunchpausen och efteråt: 50 miljoner investeringsmedel för åtgärder i kommunhuset, Natura 2000: Vänersborgsviken (där vi med spänning får invänta länsstyrelsens beslut kring vår ansökan om tillstånd för utökad verksamhet vid Holmängens avloppsreningsverk), Bokslut och årsredovisning 2016 samt nämndernas verksamhetsberättelser, Detaljplan Sanden söder om Dalbobron.

Inte många ledamöter gör anteckningar, samtliga presentationer ligger undantagslöst på kommunens hemsida, tillgängliga för vem som helst. Men det brukar bli en massa frågor, några om sådant som tillhör ärendet och många andra därutöver. Dock inte så när Bo Carlsson, C, svingar klubban – lunchrasten kunde påbörjas tjugo minuter före utsatt tid.

När tiden var inne för beslutsomgången, så var det inte längre givet att det skulle gå att hinna klart innan kvällen. På några punkter spretade åsikterna oerhört, hur skulle man lyckas komma fram till beslut som höll över tiden? Här fem ärenden där vi tycker det behövs ett förtydligande utöver det som kommer att stå i det officiella protokollet om en vecka.

Ärende 6 – Program för Detaljplaner för Sanden, söder om Dalbobron. Den som på morgonen hade läst den lokala tidningen TTELA kunde få uppfattningen att det nu skulle gå undan. Men det blev många frågor och invändningar: Inget samråd kring planprogrammet? Jovars, det fanns ju samråd tidigare, 2007 och 2008. Och så hade ”politiken” vid flera tillfällen samtalat med fastighetsägarna. (Politiken är kommunalråden, fastighetsägarna är ett dussin, som har den största delen av hela markområdet och som lär finnas i två läger – den ena gruppen vill utveckla området och möjliggöra bostäder, den andra är fast besluten att fortsätta verksamheten man bedriver idag på samma plats också i fortsättningen.) Visst ska det välkomnas privata initiativ, men ska kommunen avstå från att överväga hur man vill se en framtida utveckling? Om kommunen vill vara seriös behövs det lite mer tid. Har våra tekniska avdelningar utrymme att hantera Sandens alla planfrågor vid sidan om alla andra bygglovsansökningar som är på gång och allt annat planarbete som behöver göras? När kommunstyrelsen hade tänkt och talat färdigt för denna gången klubbade Bo Carlsson det enda möjliga beslutet: Att anteckna informationen och återkomma vid nästa tillfälle.

Ärende 9 – Reviderat konsortialavtal och förbundsordning för Kunskapsförbundet Väst. Här var det den borgerliga gruppen M, L och KD som lyckades med att skjuta besluten till senare tillfälle. Det gällde att en motion i Vänersborg, som berörde avtalet och förbundsordningen, ansågs behöva vara besvarad innan detta ärende kan avgöras. Det gällde också att man ansåg att vissa formuleringar i de nya föreslagna texterna inte alls motsvarade tidigare förväntningar att åstadkomma skrivningar fria från tolkningsproblem. Innan sommaren skall dock kommunstyrelsen fatta sitt beslut om konsortialavtalets nya lydelse och skicka ett beslutsförslag till kommunfullmäktige kring den reviderade texten för förbundsordningen. I Trollhättan, den andra av två medlemskommuner i Kunskapsförbundet Väst, undrar man nog vad man har för sig i Vänersborg, Trollhättan har redan tagit ställning för den texten som inte fick gehör i Vänersborg.

Ärende 20 – Anhållan om investeringsmedel för utveckling av ny verksamhet vid Fredrikslunds landeri. En enhällig socialnämnd ställde sig bakom ett förslag att ge fyra personer fortsatt möjlighet att dagligen gå till en sysselsättning möjlig för dem. Det skulle vara en ersättning för något som inte längre gick att fortsätta med, en verksamhet som också skulle kunna bli till glädje för andra. Socialförvaltningens enhet för Omsorg om funktionshindrade förväntade sig förståelse och bifall för förslaget. Det finns människor bland oss som behöver att någon bryr sig och kläcker idéer som går utöver det vanliga. Men, nej, kommunstyrelsen diskuterade inte ens frågan, hänvisningen till en formell ärendegång längre fram nästa år skjuter tanken i sank. Vänsterpartiets yrkande fick bifall endast från två ledamöter från SD och förlorade omröstningen med 4:11. Bland de andra elva i kommunstyrelsen  fanns några som i socialnämnden hade ställt sig bakom förslaget. Då var vi där igen, berättelsen om att sitta på två stolar ….

Ärende 23 – Överföring av vissa funktioner från Socialnämnden till Kommunstyrelsen – ett ärende som gällde befattningen ”handikappkonsulent” som legat under socialnämnden men som på förslag från socialnämnden skulle flyttas till kommunstyrelsen. Nu fanns fyra olika förslag: ”Avslag” och utreda överföring till samhällsbyggnadsnämnden (S och C), uppdrag att utreda överförning till kommunstyrelsen (M), ett sent förslag från MP att utreda alternativa nämnder, och så det förslag som till slut antogs enhälligt: ”Kommunstyrelsen bifaller Socialnämndens begäran om överflyttning av medel för funktionen handikappkonsulent.” Därmed finns funktionen hos kommunstyrelsen, förhoppningsvis annonseras snart tjänsten ut så att det äntligen är möjligt att komma vidare. Varifrån kom det förslaget som alla till slut ville göra till sitt eget? Vänsterpartiet.

Ärende 25 – Yttrande över genomlysning Fyrbodals Kommunalförbund. Marie Dahlin (S), kommunalrådet, är också en av fem ledamöter i Fyrbodaldirektionens arbetsutskott. Med andra ord, de bästa förutsättningar för att vår kommunstyrelse alltid skulle hålla sig i framkanten av de viktigaste frågor som berör Fyrbodal, kommunalförbundet för fjorton kommuner. Förbundet hade kommit till ett läge där antingen nya medel från alla medlemskommuner behövde tillföras eller där drastiska begränsningar av verksamheten behövde göras. Det fanns mycket underlag att läsa och sätta sig in i, men det hamnade på kommunstyrelsens bord först efter ”sista dagen” för att lämna ett besked hur ”vi i Vänersborg” ville se lösningen. Det blev en diskussion men den skrapade bara på ytan, flera ledamöter visade med sina frågor att ärendet var alldeles för komplext för att man skulle kunna påstå att beslutet fattades med de bästa förutsättningar.  Den borgerliga gruppen föreslog att bibehålla medlemsavgift på 28 kronor per invånare och år. Från Fyrbodal fanns underlag som visade att egentligen skulle det behövas en höjning med nio kronor.  De mindre kommunerna i Fyrbodal ömmade säkerligen för detta alternativ, de stora (Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg) landade nog på alternativet ”minsta möjliga höjning”. Det föreslogs från arbetsutskottet en höjning med fyra kronor, en höjning till 32 kronor per invånare och år. Medan SD anslöt sig till den borgerliga gruppen, avgjorde Vänsterpartiet ärendet med sitt bifallsyrkande till kommunledningens förslag om höjningen med fyra kronor. Omröstningen slutade således 9:6.

Strax innan klockan 16:00 var kommunstyrelsen klar, tekniken i huset ville inte heller vara med längre, en kortslutning i ljudanläggningen förorsakade världens tjut och alla flydde salen.

Nästa sammanträde sker i andra, ombyggda lokaler, renoveringen av kommunhuset sker snabbt, redan 2019 skall allt vara gjort och alla medarbetare skall kunna flytta in i huset igen.