Kommunstyrelsen

Nu är det upp till nämnderna

Idag beslutade kommunstyrelsen i ärendet ”Budgetberedningens förslag: Anvisningarna – Budget 2018 Ekonomisk plan 2019-2022”. Länken leder till ekonomistabens presentation, själva handlingen omfattar många fler sidor. Men PowerPoint-bilderna förmedlar allt som är viktigt just nu.

Detta förslag bifölls i kommunstyrelsen, sju ledamöter från partierna som i minoritet utgör kommunledningen, alltså S, C och MP, står bakom förslaget. Motförslaget kom från M, L och KD och fick fyra röster. SD anmälde kort och gott att man inte deltar. Vänsterpartiets två ledamöter fick möjlighet att anteckna till protokollet hur vi ställer oss. Vi fortsätter längs det spår som medlemsmötet och gruppmötet anvisade tidigare. Här anteckningen i sin helhet: ”Inför budgetberedningens sista sammanträde uttryckte Vänsterpartiet tydligt att vi inte skulle biträda eventuella besparingsförslag i beslutet kring ramsättningen. Nu finns det två förslag som båda i princip förespråkar samma anslag som gäller för innevarande budgetår. Skillnaden är för liten för att vi kan motivera i detta skede ett ja till det ena och ett nej till det andra förslaget. Vi kommer närmast i nämndernas arbete verka för förslag som uttrycker vårt engagemang för kommunala verksamheters bibehållna eller höjda kvalitet. I juni kommer Vänsterpartiet inte att avstå från ett ta ställning i en slutomröstning.

Det är alltså inga direkta besparingsförslag som nämnderna nu ska hantera och ta ställning till. Men indirekt är det såklart för våra stora nämnder (Barn- och utbildningsnämnden, Socialnämnden, även för Kunskapsförbundet Väst med den gymnasiala och vuxenutbildningen, där Vänersborg är en av två medlemskommuner) en påfrestande utmaning att bedriva verksamhet 2018 med samma anslag som knappt räcker 2017. Ingen kan blunda för det som nämndens ledamöter från alla partier vet – eller borde veta – nu krävs ett bra samspel mellan förvaltning och nämnd. Förvaltningsledningen skulle göra tjänstefel om den lägger fram förslag som går utanför de anvisade ramarna. Det är nämndens politiker som behöver läsa allt material från första till sista sidan. Innan budgetberedningen på nytt sammanträder i slutet på april behöver konsekvenserna av oförändrade anslag göras synliga. Nämndens politiker måste tala högt i sina partier eller partigrupperingar. Ingen ska få lov att gömma sig bakom ett uttalande som regelbundet brukar anföras i slutskedet av budgetmanglingarna: Jovisst, i nämnden står jag bakom förslaget att kräva adekvata förstärkningar, men nu i kommunstyrelsen (eller i kommunfullmäktige) gäller det för mig att se på helheten! Och då kan det bli ett annat ställningstagande.