Röd lördag

Inte bara lokala frågor ….

rl-nov-2016Årets sista Röda Lördag – det borde inte vara ont om samtalsämnen. Visserligen är det oftast lokala frågor som kommer upp när vi är ute på stan, men nu finns mycket annat som manar till eftertanke.

Jonas Sjöstedt  sammanfattade tankarna under rubriken: ”Vi sörjer inte – vi organiserar oss”. Andra letar fortfarande efter förklaringar till det som hände i tisdags. Det finns en uppsjö debattartiklar, alla medier ägnar mycket plats och tid åt frågan: Vad hände i USA egentligen?

Här två röster som passar bra när vi tänker framåt: Erik Helmersson i DN med rubriken ”Nästa val måste vi skärpa oss”. Eller Jan Kallberg i en debattartikel i Dagens Samhälle med rubriken ”Här är Hillarys sju strategiska misstag” – vi saxar från den fjärde punkten: ”Det går inte att överskatta Hillarys misstag när hon kallade hälften av Trumps anhängare för ”deplorable” (bedrövliga). Även om hon menade en liten del så kände sig alla Trumps anhängare träffade, vilket gjorde hans anhängare hårdföra och bidrog till ett gigantiskt crescendo av anti-Hillary budskap i sociala medier.” … ”Man kan inte kalla stora delar av valmanskåren för slödder och sedan tro att de röstar på en.”

Det händer inte så sällan att vi får nya medlemmar i direkt anslutning till våra Röda Lördagar. Men för alla som inte är ute på stan en kall och ruggig lördag förmiddag i november, så duger det att klicka på den här länken.

Och när man ändå sitter uppkopplad så har vi två tips till: Rapporten från Röda Korset ”Nyanlända och asylsökande i Sverige – en studie av psykisk ohälsa, trauma och levnadsvillkor” borde läsas av många. Det är så mycket som behöver göras, varje insats är värdefull. Andra tipset gäller Ilmar Reepalus delrapport från utredningen ”Ordning och reda i välfärden”. Det finns i inledningen en sammanfattning, annars är rapporten på inte mindre än 881 sidor. Här kommentaren från Jonas Sjöstedt – det ställdes ju många frågor hur Vänsterpartiet skulle reagera på förslagen.

Men i morgon är det Röda Lördag, välkommen att träffa oss och samtala med oss.