Asylpolitik

Vad undrar du över?

juni2Dagens RÖDA LÖRDAG var den sista innan sommarlovet. Vi annonserade i veckan:”Vad undrar du över? Budgetarbetet är i full gång och du undrar kanske var (V)i står?”

Själv undrade vi en stund varför det var så folktomt i centrum. Men visst, det var ju skolavslutning igår och alla tycktes njuta av att kunna sova ut ordentligt. Någon berättade dock från Kumlienskolan att där var det inte många som längtade till lediga dagar och veckor. Varken elever eller deras föräldrar. Kumlienskola ligger på Restad Gård och där tycks alla barn längta till skolan för att kunna lära sig det nya språket, mer och mer och bättre och bättre.

Några frågor gällde som väntat budgetarbetet och varför S och V i Vänersborg inte tycks kunna samarbeta. Vårt svar är att i år fanns i alla fall en början. S hade gett uppdrag åt en representant för sin samarbetspartner C i kommunens minoritetsledning att samtala med oss. Alltid en början, men det ledde inte till något resultat, även i år tycks S lita på stöd från SD för att föra sitt budgetförslag i hamn.

De flesta frågor gällde faktiskt något som tycks beröra många människor i Vänersborg men som inte beslutas här utan i riksdagens kammare  genom ett antal omröstningar tisdagen 21 juni. Dagen innan debatteras frågan. Det handlar om ”Tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige”, regeringens proposition 2015/16:174. Riksdagen fick lagförslaget från regeringen S och MP den 28 april. Samtliga andra partier har skrivit var sin motion. För Vänsterpartiet och för Sverigedemokraterna vållade detta inga större kval, båda partier har sina inställningar klara och håller fast vid sina ståndpunkter. Fyra andra partier har vridit och vänt på sin argumentation för att få det rätt på något sätt. Centerpartiet har också valt att gå en egen väg, medan M, L och KD söker efter förklaringar varför man så snabbt ändrade kursen med 180 grader.

Här propositionen och samtliga motioner:

Den 14 juni justeras socialförsäkringsutskottets betänkande 2015/16:SfU16 som därefter blir offentligt. Då vet vi vilken linje de olika partierna tänker följa när debatten förs i riksdagens kammare måndag 20 juni. Lagen föreslås träda i kraft 20 juli 2016.

Ta en titt på en film som Röda korset har lagt ut på YouTube inom ramen för sin kampanj ”Riv lagen, inte familjer”: