Nyanlända

Trollhättan 47, Uddevalla 83 – och Vänersborg bara 10?

En bra fråga. Vad är det för siffror? Varifrån kommer de och vad står de för?

Lidköping 109 – Borås 177 – Alingsås 102 – Partille 133 – Härryda 147 – Kungsbacka 318 – Varberg 201 – Göteborg 880 – och Vänersborg bara 10?

”För att förbättra nyanländas etablering på arbetsmarknaden och i samhällslivet föreslog regeringen i november 2015 en ny lag som innebär att alla kommuner ska bli skyldiga att efter anvisning ta emot nyanlända för bosättning. Den 27 januari röstade riksdagen ja till regeringens förslag. Den 4 februari beslutade regeringen flera förordningar som närmare reglerar hur den nya ordningen med anvisningar till kommuner är avsedd att fungera. Förordningarna träder i kraft samma dag som den nya lagen, den 1 mars 2016.”

Ovanstående är saxat från regeringens hemsida. Det är inledningen till en information som är värdefull för alla som vill hålla sig ajour med vad som gäller i samspelet mellan migrationsverket – länsstyrelsen – kommunen.

Här finns frågor och svar om följande – ett urval:

• Varför har man beslutat om ett gemensamt kommunmottagande?
  • Tar man hänsyn till kommuners olika förutsättningar vid fördelningen?
  • Hur ser kommuntalen ut för 2016?
  • Vilken typ av bostäder kommer att krävas?
  • Vad gör regeringen för att kommunerna snabbt ska få till stånd de bostäder som kommer att krävas?
  • Kommer den enskildes arbetsmarknadsförutsättningar att beaktas vid anvisningen?
  • Påverkas kommunernas ersättning av den nya lagstiftningen?
  • Kommer kommunerna att följa den nya lagen?
  • Från och med vilket datum kommer kommunerna att ta emot de första anvisade nyanlända?

De flesta kommuner – dock inte alla – har slutit avtal om mottagning av nyanlända. Betyder den nya lagen anvisningar ”utöver”? Svaret är: ”Däremot kommer överenskommelserna som länsstyrelserna sluter med kommuner som tar emot nyanlända i det nuvarande frivilliga systemet att försvinna.”

Tillbaka till de inledande uppgifterna. Varför så höga siffror för många kommuner och endast 10 för Vänersborg? Svaret är: ”Fördelningen av nyanlända baseras på kommunernas arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek, sammantagna mottagande av nyanlända och ensamkommande barn samt omfattningen av asylsökande som vistas i kommunen.” Uppgifter för samtliga kommuner och län finns i förordningen.