Kommunstyrelsen

Mycket korta notiser

Från dagens kommunstyrelse [onsdag, 20 januari]:

Majoriteten i kommunstyrelsen vann över kommunledningens [S, C och MP] förslag att sluta avtal med NÄRF om sotning och brandskyddskontroll. Med röstsiffrorna 8 mot 7 gick uppdraget till Byggnadsnämnden att sluta ett tillfälligt avtal med NÄRF för endast 2016 och att genomföra upphandling med målsättningen att 2017-01-01 påbörja en femårig avtalsperiod med den som vinner upphandlingen.

Hela kommunstyrelsen ställer sig bakom kommunens andel i finansieringen av projektet ”Wargön Innovation – etableringsskedet” men majoriteten vann över kommunledningens beslutförslag med rösterna 8 mot 7. Förslaget som vann ökar trycket att gå från ord till handling.

Planprogram för Onsjö och arbetet med Översiktsplanen går vidare efter enhälliga beslut.

Efter alla uppmärksammade turer kring turbulensen i NÄRF röstade kommunstyrelsen bort förslaget från kommunledningen ”att notera informationen” avseende förbundets delårsrapport med siffrorna 8 mot 7. S, C och MP tyckte det vara obehagligt att vinnande beslutsförslag ger uttryck för grundat missnöje: ” …. noterar informationen och har tagit del av revisorernas slutsats och PWC:s mycket kritiska anmärkningar.”

Äntligen blir arbetet med vuxenutbildningen tydliggjort, kommunstyrelsen beslutade idag vilket uppdrag som skulle lämnas till Kunskapsförbundet Väst, med vilket innehåll och med vilken finansiering. Alla förstod att Vänersborgs insats för 2016 långt ifrån kan täcka de behov som framkom på ett övertydligt sätt i beslutsunderlaget som nu är en offentlig handling. Inför 2017 behöver processen att ta fram ett nytt uppdragsavtal bli del i kommunens Mål- och resursplan.

Från Kultur- och fritidsnämnden [i måndags] och Byggnadsnämnden [i tisdags] rapporteras att det senaste förslaget till utvecklingen av Kulturaxeln redan tycks överspelat – till detta ska vi återkomma, som till så mycket annat.