Kommunfullmäktige

Motgångar på löpande band – gör vi något fel?

Förra veckan var det fråga om den lilla skogen på Blåsut – enligt gällande detaljplan från 1933 var en tredjedel av ytan ”kvartersmark”. Hela den lilla skogen är mindre än ytan av vår riksbekanta bandyhall Arena Vänersborg. Kvartersmarken, obebyggd under alla sina mer än 80 år, var skog och skulle så förbli, tyckte vi, och sådär fyrtio, femtio familjer som bor runtomkring.

Vi röstades ner, 36 ledamöter av fullmäktiges 51, röstade för exploatering. Endast två var i talarstolen. Det ska byggas, var deras budskap! Punkt slut! Ingen som ville svara på frågor, ingen som ville bemöta synpunkter och invändningar. Varför? Det räcker väl att veta att det finns en majoritet – S, C, M, FP, KD och så ett stillatigande miljöparti med budskapet ”Vi deltar inte i ärendet.” Varför anstränga sig, vi håller ihop, eller hur? Majoriteten vinner, så är reglerna.

Det fortsatte i tisdags. I Kunskapsförbundet Väst (Trollhättans och Vänersborgs gymnasieskolor och vuxenutbildning) lyckades Vänsterpartiet i oktober att övertyga direktionens ledamöter att fatta mod och tala klarspråk med kommunalråden i våra ägarkommuner (jämför med den röda rutan i bifogade dokument). Utskicket till novembersammanträdet innehöll samma förslag fast med annan formulering (jämför med den blåa rutan). Den socialdemokratiska majoriteten använda en lång ajourneringspaus för att komma med nya formuleringar, för att klargöra frågan och förhindra eventuella feltolkningar. Beslutsförslaget lästes upp men fanns aldrig i utskriven form eller på ledamöternas surfplattor. Och då blev det ett ja till det tredje förslaget – som inte alls säger samma sak (jämför med texten i slutet på dokumentet). Nu finns inte längre någon begäran om en permanent ramhöjning, nu talas endast om 2016. Sensmoral: Gör aldrig avkall på kravet att nya beslutsförslag i komplexa ärenden skall föreligga skriftligt hos alla ledamöter innan omröstningen sker. Känns snopet hur det blev! Känns också olustigt att inte veta om majoriteten ville luras eller om det bara blev så galet utan att man egentligen hade onda avsikter.

Misstag kan vara bra, om man lär sig av dem.

Därför lade Vänsterpartiet vid dagens socialnämndsmöte fram ett eget förslag om hur ett yttrande till en motion kunde hanteras på ett bättre sätt än det som framgick av förvaltningens yttrande. Saken gällde en begäran att Vänersborg 2015 bestämmer sig för att tillsätta en asylsamordnare, en sådan hade funnits när Migrationsverket tecknade avtal med Restad Gård 2013 och Vänersborgs kommun ville göra en egen insats för att mottagningen skulle fungera på bästa sätt. Här behöver vi inte referera alla detaljer – ingen kan ha missat att läget 2015 är något mer ansträngt än det var 2013. Ta en titt på ärendet såsom det beskrivs i nämndens underlag – här föreslås avslag. Jämför med Vänsterpartiets papper, som mest är ett försök att förhindra ett beslut ”mot bättre vetande”. Ledamöterna fick också se en sammanställning på fem sidor över alla insatser som våra ideella organisationer gör, det är ju dessa grupper som Vänsterpartiet tänkte på när vi lämnade ett eget förslag. Båda ledamöterna för Vänsterpartiet argumenterade, belyste, betonade – och vädjade att få frågor av någon som eventuellt inte ville biträda vårt förslag. Det kom ingen fråga, det kom inga synpunkter, varken på det liggande förslaget eller på vår framställning. Ingenting. Sedan blev det ajournering för gruppvisa överläggningar, dessa drog ut långt över tiden. Nämnden återsamlades, det befanns föreligga två förslag varav förvaltningens utskickade beslutsförlag ansågs ha vunnit. Det kunde också bekräftas i den begärda voteringen. V-förslaget fick två V-röster, förvaltningens avslag samlade elva ledamöter från S, C, MP, M, KD, L och SD.

Tänk att vi inte låter oss tystas. Motionen kommer i januari till kommunstyrelsen och i februari till kommunfullmäktige. Men redan 9 december skall Vänersborg genom ett fullmäktigebeslut preliminärt ta ställning till hur vi tänker använda 73,8 miljoner som kommer till vår kommun genom den ”extra ändringsbudgeten” som snart klubbas av riksdagen. De ideella organisationerna (Röda Kors, Rädda barnen, m fl) får 105 miljoner för sitt arbete I HELA SVERIGE.