Kindblomsvägen

Vilken vecka som väntar

Tre av våra partikamrater har varit tre dagar i Malmö – Vänsterpartiets Vänsterdagar 2015 bjöd på ett späckat och spännande program. Vi som stannade hemma kunde följa träffen för 1200 aktiva från hela landet via live-sändningen på webben. Och snart får vi på ett medlemsmöte ta del av erfarenheterna som våra representanter samlade på ett dussin seminrarier.

Ikväll går det bra att ägna en stund åt radion – på närradions frekvens 90,6 Mhz har vår ordförande fått en hel timme. Marianne Ramm pratar om utsatta EU-medborgare på våra gator, skolan, flyktingsituationen, trygghetsboende för äldre m.m. Musiken spänner från Jussi Björling till Ebba Grön. Ikväll måndag 22.00 – 23.00 med repris onsdag 16 september vid samma klockslag.

Idag hade barn- och utbildningsnämnden ett sammanträde, vi väntar på förklaringen hur förvaltningen lyckades minska underskottet med mer än 10 miljoner kronor på några sommarlovsmånader.

På onsdag möts kommunfullmäktige – många ärenden av enkel karaktär, några få lite mera laddade. Alldeles i slutet tillkommer en fråga till samhällsbyggnadsnämndens ordförande – för en vecka sedan återkom frågan om byggnation vid Kindblomsvägen, en fråga som väckte mycket intresse för ett antal år sedan.

Men det riktigt stora intresset gäller denna och nästa vecka riksdagen – budgetpropositionen läggs fram och för första gången sedan valet 2014 ser det så ut att regeringens förslag kommer att få gehör i riksdagen.