Kommunstyrelsen

Den tredje reservationen

Visst kan man ställa frågan: Varför skriva reservationer? För Vänsterpartiet i Vänersborg har det genom åren varit viktigt att skriva tydliga och utförliga reservationer. Det finns enstaka beslutsärenden där det efter en förlorad votering inte ens behövs  anmäla en reservation, det framgår av protokollet vilket yrkande vi tillstyrkte. Men i samband med Arena-skandalen i Vänersborg har vi lärt oss att det har stor betydelse att reservera sig. Våra partikamrater som hade sagt nej, nej, och åter nej till ett bygge som sprängde alla ramar (beslutet om 140 mkr blev osannolika 300 mkr) fick erfara att kommunfullmäktige inte såg skäl att göra undantag, alla i den ansvariga nämnden vägrades ansvarsfrihet. Nämndens ordförande, som idag är kommunstyrelsens ordförande, gjorde det begåvade uttalande i regional-TV: ”Det är ju bara ett spel.” Dåvarande kommunstyrelsens ordförande, som egentligen hade ansvar och som också uttalade att det var han som hade det fulla ansvaret, är idag kommunfullmäktiges ordförande.

Vår slutsats är därför: Är vi inte överens med majoriteten, förlorar våra egna förslag, förlorar andra yrkanden som vi biträder, då anmäler vi skriftliga reservationer. Bättre förebygga än att vara efterklok. Sedan är det också ett bra sätt att undvika frasen ”Vad var det vi sade”. Istället kan vi hänvisa till en reservation där vi utförligt redovisar vad vi ville och varför vi ville på annat sätt än det som blev majoritetens beslut.

I onsdags var det kommunstyrelsen som hade sammanträde, här kan du se hur vi använde oss av rätten att reservera oss.

Ärende 5 – Investerings- och exploateringsbudget

Ärende 15 – Anvisningar Mål- och resursplan 2016-2020