Kommunfullmäktige

Så långt är det bra …

Att lägga gruppmötet en hel vecka innan kommunfullmäktiges sammanträden har många gånger visat sig vara en stor fördel. Vi vet var vi har varandra, vi väger alternativa sätt att förhålla oss, förkastar några, håller öppet för andra. Dessutom hinner våra ledamöter att förbereda sin insats i talarstolen, vi andra kan få se ”stolparna” och komma med synpunkter. Ingen i Vänsterpartiets grupp behöver ha dåligt samvete när vi tar emot lite över tusen kronor i ”inläsningsarvode” per sammanträdeskväll, det blir ju långt mer än några timmar i sessionssalen.

Första punkten på dagordningen är val av ordförande för mandatperioden 2014-2018. Socialdemokraterna föreslår Lars-Göran Ljunggren till att leda kommunfullmäktige och att inta platsen som kommunens högsta representant. Ljunggren var ordförande i kommunstyrelsen under perioden 2006-2010. Den insatsen bedömdes på valdagen i september 2010 och socialdemokraterna förlorade nio av sina tjugoen mandat. Avsikten att ”sätta Vänersborg på kartan” lyckades man med, ingen tvekan.

Vi tvekade igår när vår fullmäktigegrupp diskuterade med våra medlemmar hur vi ska förhålla oss. Det står ju inte mindre än fyra alternativ till buds: Stillatigande gå med på ett val per acklamation, att avstå från att delta på denna punkt på dagordningen, att begära sluten omröstning eller att nominera en motkandidat. Vi kom fram till en lösning som accepterades av alla.

På fullmäktiges dagordning står också ”Mål- och resursplan 2015”. I och för sig finns det redan ett beslut från juni 2014. Men då undantogs beslutet om investerings- och exploateringsbudgeten. I juni vann Socialdemokraterna och Centerns förslag, med bifall från Vänsterpartiets ledamöter, över  den borgerliga kommunledningens förslag. Vänsterpartiet förklarade i sin reservation varför vi valde att biträda förslaget från S+C i slutomröstningen. Hela reservationen berättar om våra förväntningar att ett ”maktskifte” efter valet 2014 borde ge avtryck i ett nytt budgetförslag från den nya majoriteten.

Det bidde inte ens en tumme. S och C valde Miljöpartiet för ett framtida samarbete och det lokala partiet Välfärdspartiet. Dessa två partier har samma antal mandat nu som i juni. Vid första budgetbeslutet hade båda partier var sitt budgetförslag som på ett flertal punkter motsatte sig S och C-yrkandet. Så nu i november finns ett förslag från dessa fyra partier som är identiskt med det förslaget som vann i juni, det förslaget som i juni två av fyra partier absolut inte kunde tänka sig att rösta för.

Vänsterpartiets ledamöter är nog inte de enda som undrar hur detta ska gå. Vad har man kommit överens om ”i övrigt” för att bli ense i budgetfrågan, vad har det kostat? Det har gått två månader sedan valdagen och en månad sedan man presenterade rubriken ”överenskommelse”. Fortfarande väntar Vänersborg på att få veta något om innehållet i ”överenskommelsen”. Det känns inte omöjligt att det på fullmäktige kommer ett återremissyrkande för att skjuta budgetbeslutet till december. Beslutet om skattesatsen måste dock tas i november.

Den i kommunstyrelsen stridiga punkten i exploateringsbudgeten ”Mariedal Östra” kontra ”Onsjö Södra” var ytterligare en punkt där gruppen igår fick stöd från medlemmarna. Nu vet vi hur vi kommer att agera i fullmäktige, i november eller i december, när det nu kan bli aktuellt. Visst är det bra att ha tidiga gruppmöten.

Nästa medlemsmöte är den 1 december och nästa gruppmöte preliminärt 3 december.