Gruppmöte

Gruppmöte onsdag kväll

Vänsterpartiet har sina gruppmöten i mycket god tid innan fullmäktige sammanträder. Denna månad gäller det fullmäktige onsdag 19 november och partiets gruppmöte är onsdag 12 november, 18:00, i vår lokal på Kronogatan 31.

Till gruppmöten förväntas alla våra ledamöter och ersättare från fullmäktige och alla nämnder och styrelser närvaea. I övrigt är mötet självfallet öppet för alla medlemmar.

I ett antal frågor överlämnar vi till våra ledamöter att avgöra vilket personligt ställningstagande som skall gälla i beslutsögonblicket. Men tanken med gruppmötet är att alla redovisar sina tankar och förklarar varför ett förslag tycks vara bättre eller sämre än ett annat.

Det kommer att börja med att Socialdemokraterna föreslår Lars-Göran Ljunggren till ordförande i kommunfullmäktige för mandatperioden 2014-2018. Några av Vänsterpartiets ledamöter har varit mycket engagerade i viktiga frågor under mandatperioden 2006-2010. Då var Lars-Göran Ljunggren ordförande i kommunstyrelsen och högsta ansvarige politiker i en rad ärenden och beslut som har varit till skada för Vänersborg. Det är inte sannolikt att alla ledamöter från vårt parti kan bifalla den socialdemokratiska nomineringen. Fullmäktiges ordförande är främste representanten för  vår kommun i många officiella sammanhang.

Även i budgetärendet finns olika synpunkter. Eniga är vi dock i vår förundran över att såväl avgående kommunalråd Gunnar Lidell (M) och framförallt tillträdande kommunalråd Marie Dahlin (S) tycks vara tillfreds med utfallet av gamla fullmäktiges omröstning i budgetfrågan. Vänsterpartiet var i juni helt övertygat om att budgetbeslutet innan valet skulle ändras efter valet i september. Vi gör en annan bedömning än Socialdemokraterna. Vår tanke är att utvecklingen under hösten 2014 gör det nödvändigt att förstärka socialnämndens förutsättningar att leva upp till en rad stora och växande påfrestningar. I annat fall saknar socialnämnden under 2015 möjligheten att företräda en förvaltning som från första början är dömd att arbeta med växande underskott. Även den dramatiska nedskärningen av Kunskapsförbundets vuxenutbildning behöver ett nytt och större finansiellt engagemang från både Trollhättan och Vänersborg. Visserligen finns nu hopp om att förhindra det värsta scenariet med avbrutna studiegångar, men även nästa år finns ”nya” sökande som behöver sin utbildning och ett bra utbud av kurser.

Oeniga är vi möjligen i den enda frågan där S kommer med ett nytt förslag jämfört med underlaget från juni. S föreslår att låta Mariedal Östra utgå ur exploateringsbudgeten och vill istället sätta in Onsjö Södra.

Vi har inte klart för oss vilka svar som gäller för ett flertal frågor:

Varför byter Socialdemokraterna åsikt? Under flera år voterade man för en exploatering av Mariedal Östra, från byggnadsnämndens beslut om detaljplanen 2012 till så sent som i budgetberedningen i september/oktober 2014. Först i kommunstyrelsen för någon vecka sedan kom en kullerbytta. Inte Mariedal Östra utan Onsjö Södra. Hur går det ihop med att den ansvariga förvaltningen konstaterar att Mariedal Östra är kommunens enda detaljplanelagda område för blandad villabebyggelse? Samma förvaltning skriver i all hast ett utkast till planprogram (ska behandlas under december) som är ett första steg på en lång planprocess som knappast kan ge resultat innan tidigast 2017 eller 2018. Och är egentligen behovet av villatomter så överhängande? Det finns bl a på Onsjö Norra ett område för lite över tjugo villor, 2013 byggdes en villa där och 2014 kom till ytterligare två. Är inte behovet av hyresbostäder det man borde koncentrera sig kring?

Socialdemokraterna förklarade inte med ett ord svängningen i kommunstyrelsen. Nu får vi se om det kommer någon trovärdig motivering i kommunfullmäktige. Vart är vi på väg i Vänersborg?