Budgetdebatten

Inte idag, men i morgon …

Kommunfullmäktige samlas ikväll för mandatperiodens första sammanträde. Bland de 51 ledamöterna finns 13 som för första gången följer uppropet, bland 26 ersättare är det 10 ”helt nya”. En något skev ålderssammansättning med endast 8 ledamöter ”upp till fyrtio” och 25 som är ”femtio plus”. Än mer obalans råder nu i fördelningen mellan 31 män och 20 kvinnor, anledningen är densamma i Vänersborg som överallt i riket efter senaste kommunalvalet.

Många kommuner väljer att endast sätta punkterna ”val av ordförande och vice ordförande” samt ”val av valberedning” på ärendelistan vid första träffen. I Vänersborg utgår ”val av ordförande …”, partierna som ”tar över” lär inte vara mogna än att nominera. Däremot väntar en diger ärendelista i övrigt. Inläsningsarvoden behöver inte utgå i onödan.

Så om det inte blir någon större spänning i Vänersborg ikväll, så väntar vi med stor förväntan på morgondagens händelse i Stockholm, när den tillträdande regeringen till riksdagen överlämnar höstens budgetproposition. Klockan 13:00 direktsänds debatten från riksdagens kammare.

Antingen är Vänsterpartiets förhandlare mycket skickliga eller också är det så enkelt att Vänsterpartiets ”önskemål, prioriteringar, förhandlingsutspel” träffar mitt i prick. Det kommer ju nästan dagligen rapporter om nya framgånger (se nedan). Nu vill vi gärna se texten och formuleringarna i propositionen för att kunna konstatera ATT det finns konkreta förslag till riksdagen och NÄR förslagen utfaller med vilka belopp och vilka inriktningar resp vilka förbehåll.  Propositioner är ju tack och lov fria från ”finstilta texter” men visst finns allehanda språkliga finesser, som skillnaden mellan ”skall” och ”bör”, ”under förutsättning att” och många fler brasklappar. Vi får se ..

Sedan återstår en fråga där vi fortfarande saknar svaret: I riksdagen, i Stockholm, i Göteborg, i Trollhättan, på hur många ställen som helst i landet väljer S att samarbeta med vårt parti, vad är det för fel med socialdemokraterna här i Vänersborg?

Gratis läkemedel för barn från juli 2015

Nu höjer vi underhållsstödet

Två miljarder kronor till fler anställda i äldreomsorgen