Vänersborg

Här: Klara besked … Där: En enda röra

Vi fick en bild från dagen när Jonas Sjöstedt gjorde ett kort besök i Vänersborg. Ett fint kort och en fin text. Jonas Sjöstedt ger tydliga besked: ”Noam Robertsson frågar Jonas vad han tycker om Fi. Jonas svarar: De är bra, men vi är bättre!”

I Vänersborg har Socialdemokraterna och Centerpartiet gått hand i hand i åtta år, fram till 2010 i en knapp majoritet. Det var då Arenan byggdes och kommunfullmäktiges beslut om 140 miljoner skenade iväg till 300 miljoner. Båda partier straffades av väljarna, S förlorade 9 av sina 21 mandat och C 2 av sina 5. Men S och C fortsatte att hålla ihop med gemensamma motioner och gemensamma möten.

Nu i slutskedet av valrörelsen ställs frågor om hur det ska fortsätta. Frågorna ställs till det socialdemokratiska oppositionsrådet Marie Dahlin och till kommunstyrelsens ordförande, Gunnar Lidell (M). Läs eller lyssna – och häpna … ”Samarbete över blockgränserna fungerar i Vänersborg”.

Noam