Röd lördag

Vi ökar tempot …

På fredagen var vi ett tiotal partikamrater som åkte till Vargön för att dela ut den lokala valfoldern ”Vänsterpartiet Vänersborg: Vi satsar på välfärden” och partiets folder ”Välfärdsvinst – som vi ser det”.

På kvällen satt Stefan Kärvling med i politikerpanelen som LRF Gestad hade samlat i Södra Dalsland. Inte riktigt vår hemmaplan, men Stefan argumenterade mycket mot bakgrund av den välskrivna riksdagsmotionen ”Sverige – det hållbara matlandet” och partiets ”Landsbygdspolitiska plattform”. Det blev inga större invändningar. Eftersom Vänsterpartiet lokalt har gjort sig ett namn som motståndare mot förhastade nedläggningar av småskolorna på landsbygden, tas våra argument på andra politikområden emot på bra sätt.

Idag var det åter RÖD LÖRDAG. Harriet Nauer sjöng i gågatekrysset och det blev många flanörer och lördagsshoppande som stannade upp, Harriets röst berör. Vi hade nog inte kunnat få någon bättre talare än Eva Olofsson till dagens tema: ”Inga vinster i välfärden”. En oslagbar riksdagsvana att kunna tala sju, åtta gånger med olika vinklingar på samma ämne, helt utan stolpar eller manuskript. Om inte någon annan så imponerades våra nya kamrater på fullmäktigelistan, något att sträva efter. Det blev många spontana samtal och frågor, det gick åt massor med broschyrer och foldrar.

Här några bilder från Vargön, från Gestad och från centrala Vänersborg.

Vargön

2 Gestad