Kommunstyrelsen

Kort rapport från ett långt möte med kommunstyrelsen

Vänersborg anlitade för första gången SKL:s ”kommunkompass”. Rapporten kommer inom kort, en presentation inledde dagens möte i kommunstyrelse. ”Godkänd” är väl ingen fel sammanfattning. ”Under snittet” på viktiga punkter och med ”stor förbättringspotential” på de flesta områden. Vi får återkomma längre fram för att diskutera enskilda frågor. En formulering fastnade dock: Utredaren uttalade att en politisk ledning borde ”peka med hela handen”, åtminstone någon gång. Bra sagt, i Vänersborg använder kommunalrådet handen på annat sätt, han vill gärna skaka hand med var och en. Allting har sin tid och sin plats!

En ny arbetsordning för kommunfullmäktige har nu passerat kommunstyrelsen. Det fanns på en rad frågor två alternativa förslag, det ena mycket i anslutning till gällande arbetsordning, det andra med en rad förslag till förändringar. Det första förslaget kom från de borgerliga partierna, det andra var Vänsterpartiets yrkande. Vi fick stöd från Miljöpartiet för våra tankar, men det hela avgjordes av socialdemokraterna vars ledamöter utan undantag på varje punkt ställde sig bakom förslaget som nuvarande ordförande i kommunfullmäktige, moderaten Anders Forsström, föredrog. Då var det avklarat!

Sannolikt kommer Vänsterpartiets förslag om ”öppna nämndssammanträden” att resultera i en försöksperiod under hela 2015, men vid sittande bord upptäckte vi att vissa formuleringar i beslutsförslaget borde vara tydligare, varpå ärendet sköts till nästkommande möte.

En stor fråga gällde socialnämndens ansökan om medel för ”Yrkesklivet”. Dessa medel behövs för att ersätta tillskott från EU-medel som Vänersborg fick under ”projekttiden”. När ”projektet” avslutades fanns starka önskemål att fortsätta och permanenta denna insats. Det behövs flera olika ”verktyg” för våra socialarbetare som vill öppna vägen bort från den trista arbetslösheten för den som idag måste klara en hopplös vardag med snåla medel från försörjningsstödet. Vänsterpartiet hade talat klartext några dagar innan kommunstyrelsen och i förrgår blev det resultat. ”I sista stund” ändrade kommunstyrelsens ordförande, Gunnar Lidell, M, sitt förslag till MRP 2015 och lade till 1,1 Mkr för ”Yrkesklivet”. Det var insiktsfullt och tas emot med tacksamhet.

En annan mycket känslig fråga löstes inte lika elegant. Vänsterpartiets ledamot Lutz Rininsland beskrev behovet av finansieringen av programmet ”Språkintroduktion” på sin egen blogg. Det gav också utdelning, även om det inte syns lika tydligt. Vänsterpartiet och Miljöpartiet står bakom följande yrkande: ”Kommunstyrelsen ger kommunstyrelsens presidium i uppdrag att föra samtal med Kunskapsförbundet Västs ledning och kommunstyrelsens presidium i Trollhättans stad i syfte att säkerställa en finansiering av de mycket drastiska kostnadsökningarna för den snabbt expanderande utbildningen ”språkintroduktion” på gymnasial nivå.”

De andra partierna (se ovan) stod fast vid att avslå Kunskapsförbundets ansökan. Men så kom ett tillägg där det sägs något om att ”utreda ändamålsenliga finansieringsmodeller för Kunskapsförbundet Väst”. Det kan ju också leda till något, kanske. Ordföranden motiverade också varför han såg sig föranledd att stanna vid ”avslag”: Trollhättan har meddelat att man stannar vid avslag. För Vänsterpartiets del gäller: Inget fel att utveckla samarbetet med Trollhättan, absolut inte, nästan tvärtom, men tänka vill vi själva.

Slutligen måste det också sägas ett ord om en fråga som tog nästan en hel timme: Kommundirektören och fastighetschefen diskuterade med kommunstyrelsen principer för användning och finansiering av kommunens egna fastigheter kontra användning och finansiering av kostsamma hyreskostkontrakt av externa fastigheter. Nej, det samtalet slutfördes inte idag. Men luften rensades, positionerna klargjordes, frågeställningar blev tydliga, behovet av struktur i djungeln av önskemål från förvaltningar och nämnder blev klarlagt. Också här gick tankarna till olika sätt att använda handen, men än mer hit: ”Tänk om man skulle prata med varandra lite oftare och på rätt sätt, bara tänk tanken …”

Det råder inget som helst tvivel om en sak: Det måste till förändringar i Vänersborg, i sakfrågor, i mängder av sakfrågor, men minst lika mycket förändring måste komma i det politiska arbetet i vår kommun. Det måste hända något! Kan det bli så när rösterna är räknade i september? Det hjälper nämligen inte bara med kloka tankar. Tyvärr är ”antalet mandat” det som avgör vilket förslag som vinner. Därmed sagt: Det är inte alltid bästa förslaget som vinner. Men det kan ju bli en ändring!

P.S. Det får inte glömmas bort: Idag rapporterade den lokala tidningen TTELA om en dom i förvaltningsrätten: ”Domstol häver kommunstyrelsens beslut”. Det blev ett överraskande svar från kommunstyrelsens ordförande när vi frågade: ”Hur hanterar ni detta nu …” Man överväger att överklaga!